Draktränarkullen: Wegas magsäcksatoni

24 Januari 2016, 12:56
Hej!
Idag kommer jag med lite tråkigare nyheter. Wega fick sin kull igår, men idag har hon blivit mycket hängigare. Hon är hård om magen, väldigt uppburrad och trött, blöder ur vulvan samt ser dålig ut överlag samtidigt som hon inte vill äta något alls.
 
Lördag och jourbesök hos veterinären blev det. Jag misstänkte att hon hade en unge kvar som satt fast, då all symptom visade detta. Men när hon hade fått 5 ungar redan var det ändå ganska konstigt om det skulle vara så eftersom en dvärghare normalt sett får max 3 ungar. Väl inne hos veterinären röntgade Wega och plåten visade att ingen unge satt fast, vilken lättnad! Däremot hade Wega en mycket allvarlig magsäcksatoni, vilket betyder att hela magen har laggt av, därav åt hon ingenting. Veterinären la in henne över natten och skulle försöka rädda henne, men läget var illa. Samtidigt som detta skedde fick vi åka hem med 5 stycken ungar vars mamma förmodligen inte skulle klara natten. Visst, kaninungar klarar sig ensamma utan di i 2 dygn, men medan man var orolig över sin kanin var man tvungen att höra sig runt för att hitta en eventuell ny mamma till ungarna.
 
Morgonen där på ringde veterinären och berättade att dem hade fått igång Wega igen, gud vilken lättnad! Vi kunde idag, söndag, åka tillbaka för att hämta hem denna fantastiska kämpe. Så fort hon kom hem diade hon ungarna, som om hon tänkt på dem hela natten.. och kämpat för dem. 
 
Idag ger jag all cred till Alingsås Djurklinik, som flera gånger hjälpt mig och mina kaniner när läget varit som mest kritiskt. Stort tack!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback