5 juli 2014, VKKH Partille

07 Juli 2014, 11:51
Hej!
I lördags var jag och tävlade i hemmaklubben. En liten tävling för en gång skull, vilket var riktigt skönt. Men tyvärr gick det inte jättebra denna gången.
 
Link hoppade krok svår, och efter tävlingen i Skåne kändes det riktigt bra. Men tyvärr yrade han mest runt och var alldeles övertaggad, så det trillade 4 bommar. 
Men i längden briljerade han som vanligt och tog sin andra pinne på 2 meter, därefter beslöt domaren att avsluta klassen. Så nu har han en pinne kvar i höjd och en i längd, sen är han elit!
 
Texas hoppade krok lätt, det flöt på riktigt bra och han gick på 0+1, varav felet var ett tramp mellan bommar. Så nöjd är jag allt, dock blev det ingen pinne utan istället en precis utanförplacering. 
 
Milton debuterade krok lätt. På framhoppningen vägrade han totalt och var livrädd. Sänkte lite och då hoppade han. Väl framme vid start sprang han fram till första hindret sen totalvägrade han. Dock var det inte jättekonstigt då platsen inte var den bästa att debutera på då det är väldigt tät trafik, flygplan och tåg där.
 
 
// Mathilda

Kommentarer
Postat av: Emma

hej, jag har kollat in din blogg ett tag nu och du verkar verkligen kunna med kaniner så jag tänkte fråga en fråga, jag har en kanin själv, hermelin löwen på 5 år och han är verkligen en social och trevlig kanin och jag undrar hur du får dem att börja hoppa?
har hoppat några gånger med honom och han är riktigt duktig, kanske 40 cm som högst kanske? men jag skulle gärna vilja ha ett tips om hur man kan få han att tycka att det är kul att hoppa för han gillar verkligen det inte och ser det som något jobbigt..
skulle vilja ha fram mer framåtbjudning (:
tacksam för svar!

Svar: Hej!
Börja ett fåtal låga hinder som du ställer på rad med cirka 2 meters mellanrum. Låt kaninen lukta och kolla in de nya sakerna. När kaninen ser hindrena som något helt vanligt kan du ge kaninen en lätt putt där bak så att den går framåt. Går kaninen inte framåt lyfter du den över hindret och låter den gå fram till nästa hinder. Gör detta upprepade gånger. När kaninen har flyt och springer på själv kan du höja försiktigt.

Kom ihåg att inte träda för ofta, max en gång i veckan räcker, det är lätt att kaniner tröttnar om dom hoppar för ofta.

Lycka till!
bunnyday.blogg.se

2014-07-07 @ 21:36:35
URL: http://emmagunnarsson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback