Uppfödarintervju - Toftaholms Kaniner

10 Januari 2014, 19:03

Uppfödningens namn: Toftaholms Kaniner

Uppfödarens namn: Malin Henriksson

Uppfödarnummer: R01

Län: Skåne

Hemsida: http://www.toftaholmskaniner.se

Facebook-sida: https://www.facebook.com/pages/Toftaholms-Kaniner/270386523047900

 

Ras: Dvärgvädur

Färg/teckning: Havana och Svart i teckningarna White och Otter

Antal avelsdjur: 13st

 

 

Vad fick dig att börja med kaniner?

Mina första husdjur var kaniner, jag var så liten då så jag minns inte exakt varför jag valde just 2 st kaniner som första husdjur. Troligtvis för att dem är så söta! Sedan dess har kaniner hängt kvar i mitt liv på ett eller annat sätt.

 

När tog du din första kull, vad var det för kull?

Min första kull tog jag när jag var runt 10 år och omedveten om vad avel egentligen var. Jag och grannen tyckte att våra kaniner var ett sött par haha!

 

Varför började du med renrasig uppfödning?

När jag senare blev äldre så läste jag på mer om mina husdjur och insåg då att det fanns så mycket mer om dessa små varelser. Man kan ju skriva stamtavlor, ställa ut och tävla också! Jag har alltid varit fascinerad av djurbebisar – i alla möjliga sorter så att börja med avel på en riktig nivå med mål och drömmar var egentligen ingenting jag behövde fundera över så mycket. Så det finns väl inget Varför utan snarare Varför INTE? Jag älskar varje sekund!

 

 

Vad är dina mål med uppfödningen?

Jag har många olika delmål för att förbättra ras/färg/temperament för att hela tiden gå framåt i utvecklingen. Mitt stora drömmål är att föda upp en dvärgvädur i färgen white havana som får 95p! Det är måånga år tills den dagen kommer men det är dit jag siktar. Jag har även andra mål som inte direkt har med avel att göra, tex att hela tiden vidareutveckla min kaningård. Bygga ännu större burar, bygga ut hagar, göra det smidigare att sköta och aktivera kaninerna. Dem ska ha ett bra liv!

 

Hur ser din kaningård ut?

De flesta av mina kaniner bor i trädgården i större fackburar. De har sitthyllor/hus, höhäckar, leksaker och grenar. Alla har varsin hage som de använder några timmar varje dag förutom vid extrem väderlek. Honor som ska få ungar bor inomhus för bästa övervakning och jämnare temperatur, de bor i dubbla inomhusburar (120cm*120cm). Det är svårt att beskriva hur det ser ut så ni får kika på hemsidan, där finns bilder! Nu under vintern håller vi på att bygga om källaren till kaninstall så att honorna kan bo där inne istället för i gallerburarna. Min sambo är lite allergisk så det är inte helt bra att dem är inne i huset.

 

Vad får dina kaniner för foder?

Förutom det självklara som hö, gräs, grönsaker, pinnar osv så antar jag att det är pellets som menas. Dem får en blandning mellan Wiesenflakes, Rabbit Royal, Lucernpellets och Rabbfor. Hur mycket dem får av de olika sorterna varierar efter varje kanins behov.

 

Ditt bästa utställningsminne:

Det är helt klart när min egenuppfödda Giza af Toftaholm plockade hem 94p i A-klass på KM:et i Helsingborg 2013! Det var väldigt roligt! Utställningen innan fick hon 94p i B-klass.

 

 

Din framgångsrikaste kull:

Ännu har jag inte haft så många kullar och mina kullar är väldigt ojämna pga den svåra teckningen. Egypten-kullen där Giza föddes får väl toppa listan då. Även om även mina ”sämsta” ungar föddes där, ur utställningssyn.

 

Vad anser du som viktigt inom avel?

Kunskap + Mål + Friskhet + Temperament + Utseende + Ärlighet + Tid. Allt går hand i hand. Man ska ha kunskap om kaniner och deras behov, ta in ny kunskap som kommer med tiden men även lyssna på erfarenheter från de äldre uppfödarna. Ha ett starkt mål som man hela tiden jobbar mot. Använda friska kaniner, defekter är absolut inte önskvärt. Kaniner med trevligt temperament är roligare att umgås med, detta är ärftligt! Hela tiden jobbar med att förbättra kaninernas utseende efter Standarden. Var öppen och ärlig! Sälj inte kaniner till utställning som du själv inte tror på, tala om vad o ligger bakom kaninerna även om det inte alltid är positivit. Tiden är också viktig, ha inte fler kaniner än vad man hinner med och då vill jag att folk ska ha tid att ta ut sina kaniner, hålla rent och snyggt i burarna, aktivera dem och lära känna dem. Det är väldigt aktiva djur! Med dessa 7 saker tror jag att vi kan komma långt i kaninsverige!

 

Hur planerar du dina kullar?

Jag parar ihop kaniner med olika bra egenskaper för att få ett bättre slutresultat. Tex ”Stina” med bra päls paras med ”Sune” med bra kropp och så hoppas jag generna från de bästa sidorna nedärvs och resulterar i en kaninungar med både bra päls och kropp. Jag parar aldrig två kaniner med samma svaga sidor.

 

Vad tänker du på när dom köper in avelsdjur?

MASSVIS! Eftersom jag jobbar med färg så måste jag tänka först och främst färgmässigt. Är det en färg jag har nytta av för att nå mina mål? Har kaninen i helt fel färg så spelar det ingen roll hur fin kaninen är i övrigt, det funkar ändå inte. Sen letar jag alltid efter så små kaniner som möjligt för att få ner vikten på de jag har i dagsläget, dem är aningen stora. En rund kropp och skalle är givetvis också något jag kollar efter men det är mycket svårt att hitta. Jag letar mycket utomlands för att mina färger är så ovanliga i Sverige och då är det alltid en chansning vad man får för kanin och vad den bär på. Temperamentet är givetvis också viktigt för mig men det kan jag sällan se innan köp då jag för det mesta köper kaniner på avstånd. Även om jag frågar hur föräldrarna är osv så har jag märkt att olika människor har olika syn på hur en snäll kanin är. Elaka/revirbenägna kaniner skickas däremot tillbaka till uppfödaren, dem används absolut inte i avel oavsett hur fin kaninen är. Det jag försöker göra är att forska i uppfödarna jag köper av. Hur är dem, vad har de för syn på kaniner/avel/djurhållning, hur är dem omtalade av andra människor m.m? Det tycker jag ger mig en inblick i vad jag kan förvänta mig av kaninen.

 

 

Vad tänker du på när du sparar ungar ur dina egna kullar?

Jag bestämmer mig ofta ganska fort vilka ungar som ska stanna. Teckningen på bebisarna syns bara några dagar efter födseln och inom 3-4 veckor ser jag vilka ungar som sticker ut och det blir dem jag sparar. Det i teckningen jag letar efter är höga stickelhår och jämna ögonringar. Kaniner som sticker ut är kaniner som tar för sig lite mer än de övriga och visar sig starka i tidig ålder.

 

Hur ska den perfekta kaninen för dig se ut/vara?

Den ska helt klart vara brun i färgen med vita teckningar, väga runt 1,5kg, ha en rund mysig kropp och ett runt huvud med två hästskoformade hängande öron! En kort och kompakt dvärgvädur med glimten i ögat och full av bus.

 

Har du några tips till dom som vill börja med utställningsavel?

Gå med i avelsföreningen nära dig och var aktiv på möten och träffar. Följ med på så mycket du kan och fråga så mycket du kommer på. Skaffa vänner med samma intresse, lär känna en domare som kan hjälpa dig med tips och trix. Ta god tid på dig att hitta rasen och färgen som du BRINNER för så att du inte tröttnar även när du får bakslag – för det får du förr eller senare! Med en ras som du har stor passion för kommer ni över de stora stenbumlingarna som om det vore smågrus! Lycka till!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback