Oturen håller i sig...

25 Januari 2014, 10:10
Hej
Oturen fortsätter tyvärr hålla i sig, en till kaninunge hittades död utanför boet och en annan har försvunnit helt. Förmodligen har honan ätit upp den, detta är inte ovanligt förekommande och jag känner många som har råkat ut för detta. Det kan vara många anledningar att detta sker, men jag kan direkt säga att det har inget att göra med att man kollar i boet och rör ungarna. Utan vissa honor kan på egen hand gallra ut i kullarna, alltså ta bort de som hon anser är för svaga för att överleva och faktum är att de som dött har varit de minsta i kullen och jag misstänker faktiskt att Vilda (kaninmamman) har gallrat i kullen.
En annan anledning är att ungar råkat följa med ut ur boet och sedan hamnat ute i kylan och dött, då kan honan faktiskt äta upp dem för att de inte vill locka dit rovdjur till de överlevande ungarna.
Ibland kan saltbrist vara en orsak till kannibalism, så man borde prova sätta dit en saltsten. Men var alltid försiktig med saltstenar! Kaniner behöver egentligen inte ha saltsten, det kan bland annat orsaka urinsten.
 
Kollade de kvarvarande fyra ungarna, de tre bamsingarna i kullen var tjocka och pigga, men tyvärr var en av de vitrödögda väldigt smal och inte alls pigg. Denna unge har varit en av de minsta i kullen.
Så jag satte mig direkt med mamman liggandes på rygg i knäet och lät ungen få dia sig proppmätt på Vilda. Den snuttade ivrigt och somnade sedan i min hand, nöjd och belåten.
 
Jag lär nog inte blogga något mer idag och kanske inte i morgon, är inte alls på det humöret nu.
 
- Amanda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback