Uppfödarintervju - Greta Kling

07 Februari 2014, 19:32

Uppfödningens namn: Har inget namn på uppfödningen
Uppfödarens namn: Greta Kling
Uppfödarnummer: R63
Län: Norrbotten
Hemsida: http://gretaskaninsida.weebly.com/
Facebook-sida: https://www.facebook.com/gretaskaniner

Ras: Rex
Färg/teckning: Vit rödögd
Antal avelsdjur: 5 st

 

 

Vad fick dig att börja med kaniner?
Jag tyckte att det verkade vara ett roligt husdjur, som även skulle passa bra för mig som bor i en allergisk familj eftersom kaninerna utmärkt klarar av att bo utomhus året om. Även i Norrbotten!

 

När tog du din första kull, vad var det för kull?
Min första kull tog jag våren 2008, det var en blandraskull mellan en Dvärgvädur och en Lejonhuvad Dvärgvädur. Resulterade i fyra söta, otroligt sociala och mysiga ungar. Tyvärr visade sig tre utav dom ha bettfel så dessa avlivades. Ingen lätt start, men man har lärt sig mycket!


Varför började du med renrasig uppfödning?
Jag tyckte det verkade roligt att ha kaniner till något mer än ”bara kel” och hade fått upp ögonen för utställning under det året så ville pröva på det.


Vad är dina mål med uppfödningen?
Mitt mål är att få fram så rastypiska djur som möjligt. Som även har ett trevligt temperament och gärna lite hoppvilja.


Hur ser din kaningård ut?
Mina kaniner bor i en bod ute i trägården, i den finns det plats för uppemot 8 st fack samt att jag har några burar i rastgården utanför.


Vad får dina kaniner för foder?
Utöver fri tillgång till hö och vatten får de flesta kaninerna Rabbfor. Har dock ett par stycken som håller hullet utan kraftfoder och dessa får olika örter som tillskott.

 

Ditt bästa utställningsminne:
Min allra första utställning, min inköpta Rexhona fick 94 p och blev Bäst I Ras. Man kände sig välkommen i föreningen också, alla var så trevliga.


Din framgångsrikaste kull:
Svår fråga… Har bara haft två renrasiga kullar än så länge och ruggigt nöjd med båda. Men kan nog säga andra kullen ändå, där är båda ungarna ställda på 94.5 p och fått full pott på färg. Tyvärr brukar djuren oftast fälla lite när det är utställning och det ger gulton i pälsen så när pälsen för en gångs skull satt kvar var det roligt att få veta att man faktiskt har VITA kaniner, hehe.

 

 

Vad anser du som viktigt inom avel?
Att man har en god djurhållning, kunskap och tar ansvar för det man håller på med.


Hur planerar du dina kullar?
Försöker att välja kombinationer som jag tror på, inte avla på djur med samma ”nackdelar” utan vill förstärka de bra egenskaperna.


Vad tänker du på när du köper in avelsdjur?
Att djuret jag köper in ska kunna tillföra något i min avel, vill helst köpa in vuxna färdigutställda djur då det är säkrare kort, man vet vad man får.


Vad tänker du på när du sparar ungar ur dina egna kullar?
Ungarna jag väljer att spara ska vara rastypiska, bra pälskvalite, jämn kropp och helst den bästa ur kullen. Nu när jag har rätt begränsat med plats funderar jag även på om jag har någon avelspartner att tillgå till denna, alltså könet på ungen kan spela roll. Samt humöret. Mina rexar kommer från rätt jämna linjer så när ungarna blir ungefär lika bra väljer jag den som jag fastnat lite extra för.


Hur ska den perfekta kaninen för dig se ut/vara?
Svår fråga, men tänker jag avelsmässigt och på rexar så vill jag ha den maffig, rastypisk och ha en ”wow” päls. Sen ska den ju såklart också ha en trevlig personlighet.


Har du några tips till dom som vill börja med utställningsavel?
När du har funderat ut den ras/färg som DU vill satsa på och känns rätt för dig så ta kontakt med en uppfödare av den rasen. De flesta är väldigt generösa och hjälper gärna nybörjare att få tag på lämpliga djur att starta med. Köp helst färdigutställda djur i början också så du vet vad du får. Åk runt på många utställningar också, det är alltid intressant, roligt och man kan lära sig mycket.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback