Halmbädd

22 Februari 2014, 12:26
Sedan några veckor tillbaka har jag haft halmbädd hos mina kaniner. Nu har jag tänkt berätta lite kort om hur man arrangerar en halmbädd och hur den ska skötas.
Många tänker sig att en bädd är äcklig och stinker eftersom allt bajs lämnas kvar och bara skyfflas över med strö, men så är inte fallet, inte om bädden sköts rätt.
 
Botten
I botten utav bädden kan man lägga stelosan eller liknande, som tar bort ammoniaklukt. Jag har inte använt mig utav det, och det luktar ändå inte.
Ett tjockt lager utav ett uppsugande strö är nödvändigt i botten, jag har använt mig utav spån. Det är nämligen tänkt så att kisset ska rinna genom halmen och ned till spånet, som suger upp det.
 
 
Här kan man se hur tjockt jag har lagt det, men man kan med fördel lägga tjockare.
 

Övre lagret
Ovanpå spånet (eller vad man nu har valt för strö) lägger man ett tjockt lager halm. Jag har vetehalm hos mina, eftersom det färgar utav sig på tassarna minst. Kornhalm kan ha hulingar på sig, som kaninen kan skada sig på om den äter halmen (vilket den mest sannolikt kommer att göra).
 
 Såhär tjockt och mysigt har Locke hos sig, uppskattningsvis är bädden ca 20-25 cm.
 
Att sköta bädden
Såklart måste bädden skötas om också, så den inte luktar eller blir blöt. Varje dag lägger jag in ett nytt lager halm där det behövs. Det är viktigt att se till så att bädden inte blir fuktig/blöt och att den är ren.
En gång i veckan brukar jag ta ut de översta lagren av halmen på de ställen där de bajsat och kissat mest, jag brukar även byta det undre spånlagret lite nu och då, men inte lika ofta som halmlagren. Detta gör jag för att bädden inte ska bli så tjock att kaninerna inte kan ställa sig på bakbenen, men har man burar med riktigt högt i tak kan man vänta längre mellan lagerbytena. 
 
-Sonia
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Men man behöver inte ha spån under, eller jag har inte åt mina långhåringa kaniner bara åt en

Svar: Man har spån under för att det ska suga upp kisset och på så sätt göra det torrare för kaninerna eftersom halm inte suger upp så bra. Man behöver inte ha det men det rekommenderas.
bunnyday.blogg.se

2014-02-22 @ 21:34:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback