Uppfödarintervju - Shadrin's Hoppkaniner

29 November 2013, 20:21
Uppfödningens namn: Shadrin's Hoppkaniner
Uppfödarens namn: Julia Björlin
Reggad inom: Ej reggad ännu, ska bygga klart de nya burarna och regga efter det.
Län: Värmland
Hemsida: www.shadrins.weebly.com
Facebook-sida: Shadrins Hoppkaniner
Antal aktiva tävlingskaniner: 4
Foto: Nathalie Månsen
 
Vad fick dig att börja med kaniner?
Har alltid gillat djur, men pga att pappa är allergisk så har jag inte kunnat ha djur. Men då kikade vi runt och såg att kaniner kan ju faktiskt vara utomhus, och kaniner är ju så fruktansvärt fina och härliga djur så då skaffade vi två hanar.
 
När tog du din första kull, vad var det för kull?
Hösten 2012 föddes den första kull här, det var mellan Arrows Mesmerized Longing och Engens Gt Ch Shadrin. Det var syftat för hoppning.
 
 
Varför började du med hoppuppfödning?
Jag ville inte att mina kaniner skulle sitta i buren och ha det tråkigt, så bästa aktiveringen var ju helt klart hoppning. Sen har jag alltid älskat djurbebisar, så när jag hade fina kaniner och läst på en hel del såg jag ingen anledning till att inte börja.
 
Vad är dina mål med uppfödningen?
Att få fram en riktigt härlig kompis hemma och på tävlingsbanan, jag kan bara ta ca en kull per år så jag försöker att verkligen få ut det mesta jag kan. Därför har jag riktigt höga krav på hur föräldrarna ska komplettera varandra.
 
 
Hur ser din kaningård ut?
Just nu håller vi på att bygga ett kaninstall så det ser faktiskt väldigt rörigt ut. I det halvklara stallet har jag en fyrfackare och en halvklar fyrfackare. Där inne förvarar jag pellets, transportburar osv. mitt på gården står det en lekstuga där två av mina honor bor, och på utsidan står det en enfackare där en hane bor. Hö, hinder och större grejor förvarar jag inne i förrådet som är i samma byggnad som kaninstallet.
 
Vad får dina kaniner för foder?
De får Svenska foder Kanin & Marsvinspellets. Det beror på kaninen hur mycket de får, även på årstiden. Fri tillgång till hö, grenar och vatten såklart. Ibland får de gott som till exempel sallad och grönt som blir över när vi äter mat i huset.
 
Hur aktiverar och tränar du dina kaniner?
Mina tävlingskaniner springer en liten runda i selen så ofta jag kan, men det brukar bli varje dag. De andra kaninerna skuttar bara omkring i hagen lite. Hopptränar gör jag i princip aldrig om det inte är något speciellt som ska tränas på, tex debut eller något svårt hinder.
 
 
Ditt bästa tävlingsminne:
SM våren 2013 är det allra bästa. Adde var sjukt taggad, han bara körde sitt race. Slutade med en tredjeplats i rakbana och en fjärdeplats i längdhopp. Totalt bästa kanin på SM och även en CH-titel, samtalet till Maria (uppfödaren) var ett av de roligaste samtalet jag gjort i hela mitt liv.
Foto: Linnea Norberg
 
 
Din framgångsrikaste kull:
Beck-kullen är den som har kommit igång mest. Har ju bara haft en till kull och den har precis gjort debut. Men i Beck-kullen har alla gått fint, Viola som har gått bäst har i princip tagit pinne varje start och är nu svår med 4 pinnar i rak. Spåra är svår i båda med pinne i båda och vann debuten i lätt.
 
Vad anser du som viktigt inom avel?
Inte för små kaniner, trevliga och sociala, ej defekter och bra hoppare.
 
Hur planerar du dina kullar?
Jag kollar igenom så de verkligen matchar varandra, så man kan få ut så fantastiska kaniner det bara går. Ser efter så jag har plats också såklart. Sen kikar jag om det finns defekter eller inavel också. Lite inavel är OK, men inte om det blir för mycket. Jag vill få upp kaniner som man ska kunna avla, mysa och hoppa med.
 
 
Vad tänker du på när dom köper in hoppkaniner?
Jag köper inte in några nu, men innan har jag nog tänkt alldeles för lite även om jag har haft tur. Men skulle nog tänka på föräldrar, aktivitet och hur social den är. Mycket på hur den ser ut i kroppen.
Foto: Linnea Norberg
 
 
Vad tänker du på när du sparar ungar ur dina egna kullar?
Samma som jag tänker på om jag skulle köpt in. Om den är fin i kropp och psyke, aktiv och glad kanin.
 
Hur ska den perfekta kaninen för dig se ut/vara?
Lång, högrest och lite grövre. Nedåtöron och gärna blå eller brokad i någon färg. Älskar hariga kaniner även om jag skulle vilja ha lite grövre kaniner.
 
Har du några tips till dom som vill börja med hoppavel?
Hitta några fina kaniner, det finns en hel del hanar att låna om man har en fin hona. Inga defekter eller liknande, det är nono. Men om man ska börja är det bra att köra på fina djur direkt för att få en så "bra" uppfödning som möjligt. Trevliga djur, ingen vill ha en kanin som sitter i handen såfort man är i närheten. Ha gärna lite plats över ifall det inte skulle bli sålt. Och kör! det är hur fantastiskt som helst att ta hand om små bebisar för att sedan se hur de växer upp
 
 
 ---------------
 
Tack Julia för att du ställde upp, jätteroligt att få veta mer om dig och din uppfödning. 
Glöm inte att besöka Julia's hemsida och gilla hennes facebook-sida!
Skriv även vad ni tyckte om intervjun samt vad ni vill läsa om nästa fredag.
 
Trevlig helg allesammans! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback