Uppfödarintervju - Wildfire's Rabbitry

27 December 2013, 19:18
Uppfödningens namn: Wildfire's Rabbitry
Uppfödarens namn: Amanda Nilsson
Uppfödarnummer: Kommer..
Län: Jönköpings
Hemsida: http://utsiktenskaniner.weebly.com/
Facebook-sida: https://www.facebook.com/UtsiktensKaniner
 
Ras: Belgisk Jätte
Färg/teckning: Chinchilla, Viltgul, Viltgrå, Vit rödögd.
Antal avelsdjur: 4 st ännu, och det blir nog inte mindre.
 
 
 
Vad fick dig att börja med kaniner?
- Har alltid gillat kaniner sedan jag var väldigt liten, och alltid varit en dröm att ha en egen uppfödning. Jag tycker avel är allmänt roligt och att få se kaninungar växa upp.
 
När tog du din första kull, vad var det för kull?
- En kelkull på min första egna hona, en Lejonhuvad/Hermelin.
 
Varför började du med renrasig uppfödning?
- Det kändes seriösare än att ta kelkullar, jag har även fördelen att ställa ut mina kaniner på utställning. Samt man har mer koll på sina avelsdjur och vad det är man avlar på.
 
Vad är dina mål med uppfödningen?
- Att främst få fram chinchilla färgade ungar med fin kropp och bra temperament.
 
 
Hur ser din kaningård ut?
- Mitt kaningård är i vårt garage, där mina avelsdjur samt kel/kött-kaniner bor.
 
Vad får dina kaniner för foder?
- Mina kaniner äter Kalvstart, får fräscht hö från lokal bonde samt nytt vatten varje dag. Morötter får de också med jämna mellanrum. På vintern serveras även gröt.
 
Ditt bästa utställningsminne:
När min vit rödögda hane fick 94p.
 
 
Vad anser du som viktigt inom avel?
- Att djuren man avlar på är väl valda, har ett bra temprament och bra gener. Man som uppfödare ska vara seriös med sin djurhållning och man måste vara beredd på utgifter ifall man måste se en veterinär eller liknande.
 
Hur planerar du dina kullar?
- Jag börjar med att välja far och mor av kullen, vilka två djur skulle passa bäst för att få fram de ungar jag vill ha.
 
Vad tänker du på när dom köper in avelsdjur?
- Temprament, verkar uppfödaren som säljer djuret seriös med sin avel, har djuret stamtavla, meriter, är djuret utställt eller är den bara en unge, har den fin kropp och teckning, är djuret friskt osv.
 
Vad tänker du på när du sparar ungar ur dina egna kullar?
- Eftersom jag själv har koll på vad jag avlar på och att det djuret är friskt så behöver bara fundera över hur kommer den klara sig på utställningar, kommer jag ha användning för djuret i min avel, har jag plats för en till osv.
 
Hur ska den perfekta kaninen för dig se ut/vara?
- För mig är alla kaniner perfekta och jag tycker inte att det finns något ideal direkt, men skulle jag ha djuret för utställning är ju kroppen och teckningen viktig. Temperament är också väldigt viktigt.
 
Har du några tips till dom som vill börja med utställningsavel?
- Börja smått! Köp inte massa kaniner utan att sett om det verkligen finns intresse, tid och pengar åt kaninerna och uppfödningen. Välj avelsdjur noga och ta reda på så mycket som går om djuret du hade tänkt avla på innan köp.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback