Mysdag

25 December 2013, 19:24
Hejsan!
Idag har jag haft en riktig mysdag ute vid kaninerna, alla har fått komma ut i hagarna och busa av sig i ungefär en timme var. Under tiden gick jag mest runt mellan kaninerna, gosade med dem och sådär. Mina kusiner var dessutom på besök och några utav dem fick följa med ut i kaningården och hälsa på alla kaninerna. Den yngsta utav dem, Annie, tycker alltid att det är kul att se alla kaninerna och få klappa dem. Annie är väldigt lugn bland djur, tar det så försiktigt och lugnt.
Jag är dessutom ganska säker på att Vildas parning tog, även om det är omöjligt att avgöra nu. Men hon är väldigt grinig, vill helst vara ifred och kuttrar när man kommer nära. Hon gör ju inga utfall eller liknande, utan hoppar bara iväg och vill helst inte bli upplyft och buren. Tycker ändå att det är lite konstigt att hon redan beter sig såhär, parningen skedde ju trots allt bara för fem dagar sedan. Men det är ju min första kull med henne, fast enligt uppfödaren betedde hon sig på samma vis när hon hade sin kull där.
 
Burarna valde jag att inte städa idag, det var ett riktigt blåsväder och det är punktering på skottkärran. Men min morbror skulle fixa det imorgon bitti och då kommer jag kunna använda den igen som tur är. Så imorgon är det burstädning som gäller. Jag funderar faktiskt på om jag skall börja dela in burstädningen på olika dagar, men det kanske blir jobbigare, haha! Får helt enkelt fundera på saken.
 
På lördag kommer vi troligvis hämta hem Mio, för er som missade det inlägget så kan jag berätta det igen. Mio är en isabellafärgad lejonhuvad dvärgvädurshane som föddes i min första renrasiga kull (han är därmed helbror till Madicken), han blev såld till en familj och det var tänkt att sonen skulle ha honom. Tyvärr har han nu tröttnat och sonens mamma känner att det är bättre om han får flytta hem till mig, de båda älskar honom men känner att intresset svalnat och jag tar gärna tillbaka honom. Tanken är att han skall ställas, stamboksföras och börja användas i aveln.
Imorgon kommer jag då rengöra en av inneburarna grundligt och sanera den, sedan kommer Mio få sitta i karantän i fyra veckor. Vill verkligen inte ha in något skit i kaningården igen, det räckte med att jag drabbades av kvalster. Men det ska bli kul att få hem honom! :)
 
Imorgon fyller dessutom Vissla och Viggo ett år! Så det är dags för födelsedagsfirande igen, kommer förmodligen bjuda dem på äpple och knäckebröd. Har inte något annat hemma just nu. Men det känns ganska konstigt att de båda redan fyller ett, tiden har verkligen gått fort!
 
Lilla Annie :)
Ringmurens Neo
Ringmurens Vilda
Kaupungs Madicken
Backsippans Kajsa
Ringmurens Chell
- Amanda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback