Intervju - Melodys Selar

01 December 2013, 20:52
 

Tillverkarens namn: Rebecca Gullholm
Tillverkningens namn: Melodys Selar
Material: Fallskärmslina
Län: Västra Götaland

Hemsida
Facebook-sida



Hur började du med sel-tillverkning?
När jag behövde selar till kaninerna beställde jag från början ifrån en annan seltillverkare, men var inte ett smack nöjd med kvalitén. Så jag beställde hem material & började sy egna. Men efter ett tag så insåg jag att det inte funkade med selar i vanligt tyg, det behövdes något kraftigare. 
Så jag hörde runt lite & hittade snart ett material som inte var allt för dyrt & som var relativt lätt att arbeta med - beställde hem & började skapa :)

 

Varför började du med sel-tillverkning? 
Jag började som sagt med att beställa från en annan seltillverkare, men var inte ett skvatt nöjd med kvalitén, då jag uppfattade att selarna blev "sladdriga" efter en tid, samt att dem inte tålde kaninernas tänder. 
Därav började jag göra en ny typ av selar som inte hade de deffekterna jag stött på tidigare - jag skapade något nytt helt enkelt :)

 
Kaninen Ghost visar upp sin lila/svarta bröstsele + matchande koppel. 

 

Tjänar du något på din tillverkning? 
Jag personligen tjänar inte en krona. All "vinst" går direkt tillbaka till tillverkningen för att kunna beställa hem nya färger & mönster :)

 

Hur marknadsför du?
Jag använder mig framför allt av facebook, samt är med i en rad olika kaninsidor därigenom. Bra kvalité sprider sig snabbt så det tog inte lång tid förän fler blev nyfikna på den nya typen av selar jag skapat.

 

Vad använder du dig av för material (berätta även om materialet och varför just det)? 
Jag använder mig av fallskärmslina. Mest för att det är ett tåligt material som inte blir sladdrigt allt efter som det används. Det tål att användas helt enkelt. 

 

Vad anser du om priser på olika typer av selar? 
Jag anser att en bra sele inte behöver kosta för mycket pengar, man ska inte bli ruinerad när man köper sele till sin kanin. Men samtidigt måste kvalitén fungera. Pris & kvalité ska gå hand i hand. Köper man en sele för 20:- kanske man tror att man gjort ett fynd, men ofta får man inte mer än rent skräp. 
Man får vad man betalar för helt enkelt. 

 En rosa/vit bogsele.

 

Hur länge har tillverkningen varit igång? 
Jag började tillverka selar till försäljning i början av Juli -13, men jag gjorde ett par exemplar selar innan dess också.

 

Vilka färger har du på selar? 
Eftersom jag lägger all vinst i seltillverkningen på att köpa in nya färger m.m. tillkommer det nästan alltid något nytt. Jag har allt ifrån grunfärgerna Svart, Vit, Gul, Blå & Röd - Till mer lysande färger såsom Neon i Rosa, Gul & Grön, samt lila, ljusrosa, turkos, orange & kamouflage grön. Lite gott & blandat helt enkelt :)

 

 

Vika färger har du på koppel? 
Samtliga färger som finns till selar finns även som koppel :)

 

Passar dina selar alla slags kaniner?
Jag gör selar som passar alla typer av kaniner - Från Dvärghare till Belgisk Jätte - jag har material som funkar till alla storlekar :)

Till vänster ser vi en bogsele passande kaniner på cirka 1,2 kg.
Till höger ser vi en H-sele passande kaniner på cirka 9 kg. 

 

Tillverkar du några mer kanintillbehör än selar och koppel?
Jag gör även koppelförlängare - som man fäster mellan kopplet och selen. Detta är för kaniner som gärna gnager sönder sina koppel. 
En förlängare kostar 20:- och är ca 20 cm lång. När kaninen gnagt sönder den så slänger man den bara - så har du fortfarande kopplet helt :)

 

Tips till andra som vill börja med sel-tillverkning:
Skapa din egen produkt & gör något unikt - något som andra inte gjort före dig. 
Kopierar du andras arbeten blir det antagligen ingenting av det & man blir inte känd på att kopiera någon annan. Skapa din egen produkt med din egen stil. 
Gör något som inte redan finns! :)

 

Framtidsplaner inom tillverkningen:
Just nu siktar jag på att göra namnet känt & få folk att vilja köpa selar som sticker ut i mängden. Selar som är udda men samtidigt har en hög kvalité. 
Jag hoppas kunna fortsätta många år & pressa andra sel- och koppeltillverkare att höja kvalitén på sina produkter också :)

 Rosa bröstsele visas upp av kaninen Link.

 

--------------------

 

Tack Rebecca för att du ville ställa upp i denna intervjun. Vi hoppas att fler upptäcker dessa fantastiska selar. Jag själv (Mathilda), har selar ifrån Rebecca till mina hoppkaniner och är oerhört nöjd över hur de sitter och hur kaninerna trivs i dem, både hemma och på hoppbanorna.

 

Glöm inte att kolla in hemsidan samt gilla facebook-sidan, det hjälper en ny tillverkare oerhört mycket. 
Jag vill även råda er till att hålla koll på bloggen samt Melody's selar på facebook lite extra nu den närmaste tiden ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback