Fällningar & kvalsterkoll

29 September 2014, 20:29
Hejsan
Slöt tidigt idag och kom därför hem rätt tidigt också, väldigt skönt det! Gick direkt ut till kaninerna och satte ut några i rasthagarna, sedan tog jag in en kanin i taget av de som är igång och fäller nu. Skulle hjälpa dem av med lite päls, fast det hela slutade med mängder av pälshögar från varje kanin jag hade inne. Värst var nog Rocky och Chell. Pälsen bara ramlar av dem nu!
Passade även på att kolla efter kvalster på kaninerna jag hade inne för pälsvård, allting såg okej ut. Otroligt skönt! Råkade ju nämligen ut för ohyra förra året efter höstutställningen i Visby, det var inte direkt en big deal. Behandlade bara med Stronghold efter att ha varit hos veterinär, sanerade och upprepade behandlingen senare. Sedan var det borta. Det enda som var jobbigt var att det gick åt en del pengar, veterinärbesöket var inte direkt billigt och själva medlet vi behandlade med kostade skjortan. Men hade som tur var en snäll mormor som hjälpte till med betalningen.
 
När alla kaninerna hade fått vara ute i rasthagarna så kvällsfodrade jag och gick sedan in, klockan var bara sju då. Men det hade redan börjat bli mörkt. Känns väldigt trist nu när det bara blir mörkare och mörkare, man vill ju hinna göra klart allt medan det ännu finns dagsljus och inte behöva springa runt med ficklampor, mobilen eller pannlampor för att kunna se någonting.
 
Just nu sitter jag och håller på med nästa års kullplanering, rätt rolig sysselsättning. Längtar redan otroligt mycket till nästa års avelssäsong och att ha små kaninbebisar i kaningården och spara lite nya djur för utställning och avel. Har i alla fall några spännande kombinationer planerade, ska bli kul att se vad det kommer ge.
 
Fint med fällningsränder, haha! ;)
- Amanda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback