Uppfödarintervju - Kaupungs kaniner

07 Mars 2014, 19:07

Uppfödningens namn: Kaupungs kaniner

Uppfödarnummer: S97

Län: Gotland

Hemsida: Kaupungskaniner.weebly.com

Facebook-sida: Kaupungs kaniner

Ras: Lejonhuvad dvärgvädur

Färg/teckning: Just nu är det ganska blandat med färger, men målet är zobel blå, blå, madagaskar och viltgrått.

Antal avelsdjur: 12 stycken

 

 

 

Vad fick dig att börja med kaniner?

Jag fick min första kanin när jag fyllde ett. En blandraskanin vid namn Stampe. Men mitt intresse för avel började 2011 när en vän till mig fick en tjuvparningskull. Så jag läste om kaninuppfödning i över ett halvår och tog kontakt med olika, seriösa uppfödare och fick många värdefulla tips och råd. Cirka tio månader senare införskaffade jag en hona och tog min första kull.

 

När tog du din första kull, vad var det för kull?

Min första kull föddes den 15 januari 2012 och var en kelkull med korsningar mellan dvärgvädur och lejonhuvad kanin.

 

Varför började du med renrasig uppfödning?

Tanken var först att avla vädurskorsningar till kel och eventuellt hoppning. Men sedan fick jag upp ögonen för kaninutställning och det underbara rasen lejonhuvad dvärgvädur. Så jag lämnade kelaveln och började inrikta mig på utställning och utställningsavel.

 

 

Vad är dina mål med uppfödningen?

Att få fram rastyiska lejonhuvade dvärgvädurar med bra kroppar, huvud, öron och manar.

 

Hur ser din kaningård ut?

Kaningården består just nu av två fyrfackare där måtten i varje fack är 105x75. En enfackare med måttet 100x100 och en enfackare med måttet 105x85. Samt en trefackare som jag knappt använder, där är måtten 100x60. Så totalt består min kaningård av 13 fasta fack. Har även tre inneburar med måtten 100x55, 116x59 och 150x80, dessa är bara reservburar. På vintern bor några av kaninerna i den gamla ladugården som är tom i kompostgallerburar och inneburar.

I år planerar vi dock att bygga kaninstall.

 

Vad får dina kaniner för foder?

Först och främst får de hö som vi själva skördat, pellets får de en gång om dagen och de flesta får Rabbfor och lite Cuni natur. Några får däremot Svenska foders kanin och marsvinspellets djur och natur. Seden får de grönsaker, frukt och annat gott lite då och då.

 

Ditt bästa utställningsminne:

När jag blev bästa Junior och Bästa KM Junior i Visby på höstutställningen och såklart när jag ställde ut på mitt första LU.

 

Din framgångsrikaste kull:

Det måste nog ha varit min första lejonhuvade dvärgvädurskull. Väldigt lovande djur och snygga färger. 

 

Vad anser du som viktigt inom avel?

Att ha ett bra mål och syfte med sin uppfödning och vara seriös, man avlar inte för att det är sött och gulligt.

 

 

 

Hur planerar du dina kullar?

Kollar först och främst på när de hade sin senaste kull, tar max två om året per hona. Sedan bestämmer jag vilken avelshane jag ska ha till honan som passar henne. Om en hona exempelvis har bra kropp men sämre man så parar jag henne med en hane som har bra man och kanske lite sämre kropp, de komplitterar alltså varandra. Detta planeras under vinterhalvåret.

 

Vad tänker du på när dom köper in avelsdjur?

Först och främst att de inte är besläktade med mina. De ska ha lämpligt temperament och se friska och krya ut, samt har bra kroppar och manar. Kollar även på vad djur längre bak i stammen fått för utställningsresultat. Samt att försäljaren är trevlig och seriös och har en välskött och ren kaningård med friska djur.

 

Vad tänker du på när du sparar ungar ur dina egna kullar?

Att de uppfyller kraven för hur en lejonhuvad dvärgvädur ska se ut enligt den Nordiska standraden, djur som är kantiga och har tunn man stannar inte.

 

 

Hur ska den perfekta kaninen för dig se ut/vara?

Pigg och social. Inga olater. Bra öronknölar, fint runt huvud, mjuk bak, bra presentation och bra färg.

 

Har du några tips till dom som vill börja med utställningsavel?

Kör på! Roligare om det blir fler! Kom dock ihåg att läsa på ordentligt, ha kontakt med duktiga uppfödare som kan hjälpa dig. Ha ett mål och syfte med din avel. Välj ras och färg efter hjärtat. Annars blir det inte bra. Det ska vara roligt att hålla på med detta. Va inte rädda för att fråga och be om hjälp. Alla har vi varit nybörjare någon gång.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback