Intervju med Gnagarboden

21 Juni 2014, 00:07
 Bild lånad från Hemsidan

Hemsida

Facebook Sida

 

När och varför startade du gnagarboden? hur gick det till?:

Jag registrerade Gnagarboden som företag hösten 2011 och startade upp lite långsamt med några få produkter och testade mig fram.

Jag höll på att bli arbetslös, företaget jag jobbade på skulle läggas ner var det sagt och eftersom jag redan sålde en hel del av en specifik produkt, Show White Paste, till utställare och uppfödare av kaniner så tänkte jag att det kanske var något att bygga vidare på. Jag hade även sett en hel del produkter som inte fanns på den svenska marknaden när jag varit på smådjursutställningar runt om i Europa och kände att det fanns en lucka i marknaden när det gällde just de små husdjuren, som jag kunde fylla.

 

Vart ifrån  beställer du hem dina produkter?

Jag beställer varor från Sverige, Danmark, Tyskland, Holland och England. Via några av dessa får jag även hem produkter från USA och Asien.

 

Tänker du miljövänligt när du väljer produkter?

Jag tänker inte så mycket på miljön när det gäller produktionen av varorna jag tar hem och transporter av dem. Tyvärr är det billigare att ta hem varor från utlandet än att få dem skickade från en svensk grossist och priskriget inom zoobranschen är tuff, men jag försöker tänka på vad som är bra för djuren och har lagt fokus på just detta i min butik. Mycket består av naturmaterial och sådant som är naturligt för de små husdjuren att äta eller gnaga på och jag letar ständigt efter nya produkter tillverkade av naturmaterial.

 

vad kan man hitta i ditt sortiment?

Allt från de klassiska vattenflaskorna och matskålarna man hittar i de flesta djuraffärer, till leksaker och krypin i naturmaterial som inte är så vanliga, samt produkter riktade till uppfödare, kaninhoppare och utställare av smådjur. En uppfödare har tex lite andra krav och önskemål än vad ex den som bara har en kanin eller två marsvin som sällskap. Den som tex håller på med produktionsuppfödning behöver produkter som underlättar matning och vattning av många djur och den som har en eller några få små husdjur önskar gärna roliga, bra och nyttiga saker för aktivering till de små familjemedlemmarna.

Jag försöker ha ett sortiment där det finns produkter för alla som har små husdjur, oavsett om man har en eller flera och av vilken anledning man har sina husdjur.

 

Hur ser dina framtisdplaner ut?

Första målet är att se till att kunna ta ut en skälig lön. Det är en tuff bransch med stor konkurrens och när allt är betalat så blir det inte många kronor över.

Målet är att kunna ta ut en lön och att börja kunna sätta undan liten till pensionen.

 

Anser du dig som en framgångs rik företagare?

Nej, eller ja kanske. Det beror på hur man ser det. Jag har lyckats göra mig ett namn, starta och driva ett företag i en mycket tuff bransch där man konkurrerar med stora kedjor som har mycket bättre inköpspriser än vad jag någonsin kan få så på så sätt känner jag mig som framgångsrik. Ur hänseendet att tjäna pengar på det man gör så är jag definitivt inte framgångsrik.

 

Varför valde du att just sälja tillbehör till just dom specifika arterna?

Jag själv är hobbyuppfödare av kaniner sedan 2007 och har haft både marsvin, hamster, möss, råtta och skäggagam och alltid varit besviken när jag kommit ut från djuraffären och insett att det fanns bara samma saker i den butiken som i de andra butikerna. Att ena sonens lilla hamster dessutom jämt gnagde sönder sitt plasthus och de plastbitarna inte fanns någon annanstans i buren än förmodligen i hans mage, gjorde att jag började leta efter naturliga alternativ att ge honom. När jag hittade dem så tänkte jag att det borde vara fler än bara jag som vill ha något mer naturligt till sina husdjur. Som hobbyuppfödare av kaniner så ville jag dessutom ha bra och smidiga vattenflaskor, skålar och höhäckar i mina burar som underlättade och något sådant fanns inte att finna just då i Sverige. Jag letade utomlands och vänner började fråga vart jag fick tag i mina saker och jag såg en lucka jag kunde fylla på markanden.

 

Var fick du din inspiration ifrån?

Sedan jag var 14 har jag tillbringat ett par veckor varje sommar i England och när sedan började med en kaninras där de hade kommit längre i sin avel än vi i Sverige så föll det sig naturligt att jag åkte dit för att köpa kaniner. I samband med en av de resorna kom jag i kontakt med Dee Millen som då precis hade startat upp ett liknande företag som det jag sedan några år senare startade upp som Gnagarboden. Hon och hennes lilla företag har varit och är min inspirationskälla :

http://www.deemillen.co.uk/index.php

 

Vad fick dig att fortsätta ?

Envishet. Ren och skär envishet i kombination med en hela tiden ökande kundkrets. Jag har många dagar funderat på att lägga ner pga den stenhårda konkurrensen som är inom zoobranschen men ändå alltid känt att jag inte vill svika mina kunder och att jag faktiskt erbjuder en hel del som ingen annan erbjuder och vart så då mina kunder få tag i de varorna?

 

Har du haft/har ett jobb under tiden du drivit Gnagarboden?

Till en början jobbade jag parallellt i receptionen på ett friskvårdsgym, men kände sedan att jag inte riktigt orkade och hann med. Med 3 barn, kaninhobbyn och en make som är delägare i ett medelstort företag och i omgångar jobbar väldigt mycket så var jag nära att gå in i väggen igen (jag gick in i väggen rejält 2008 och är ännu inte fullt återställd) så jag fick välja att antingen bara köra Gnagarboden eller ha ett annat jobb. Nu senaste halvåret har jag dock hoppat in som vikarie på en förskolan i närområdet lite då och då.

 

Vad är du återförsäljare av?

Produkter och tillbehör till kaniner, gnagare och iller. Även en del till hund och katt.

 

Trivs du med att vara egen företagare? Ja/nej, varför / varför inte.

Jag trivs med friheten att kunna planera min egen tid och att känna att jag jobbar för min egen skull och för och med något jag brinner för.

Samtidigt som jag inte trivs med det. Att inte kunna ta ut/få ut en lön kontinuerligt, att inte ha någon arbetskamrat att prata, skratta och bolla idéer med och att jobba i omgångar 15-16 h/dygn oavsett om det är helg eller vardag, det är riktigt kämpigt ibland.

Varje gång jag är ute på mässa eller event med butiken tankar jag dock på rejält med den sociala biten och har så roligt så då känns allt toppen igen. Det är de långa dagarna jag står själv och packar paket på lilla lagret som är tuffa, och oron för att inte kunna betala nästa faktura så ur det hänseendet trivs jag inte med det.

 

Vad tar du främst med när du ska ha en monter på en mässa eller utställning?

Det beror på vilken sorts mässa det är. Är det en smådjursmässa så är det lite av det mesta och mycket leksaker samt nyttigare godis till husdjuren. Det brukar sälja bra. Är det kaninhoppning så är det produkter som de brukar efterfråga och detsamma gäller för marsvinsutställning och kaninutställning. Det är svårt att säga rakt av. Sen beror det lite på säsong också. Inför vintern går det mycket plastskålar som man lätt får ur isen ur till kaniner och till sommaren är det mer selar, koppel, tunnlar att ha i hagen och vattenautomater som gäller för framförallt kanin.

 

Gnagarbodens 3 Inriktningar
Foto lånad från Hemsidan.
 

 

Tack så hjärtligt Marianne för att du ville ställa upp och svara på våra frågor!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback