Uppfödarintervju - Zincerellas hoppekaniner

24 Januari 2014, 20:54
Översättningen stämmer inte fullt ut, den är ungefärlig.
 
 
Uppfödningens namn: Zincerellas hoppekaniner
Uppfödarens namn: Amalie Skjæveland
Län: Rogaland (Norge)
Hemsida: http://zincerella.weebly.com/
Facebook-sida: https://www.facebook.com/zincerellas.hoppekaniner
Aktiva hoppkaniner: 9 aktive hoppekaniner.
 
 
 
Vad fick dig att börja med kaniner?
Jeg har hatt kaniner hele livet og interessen for dyr, hvor spesielt kaniner har jeg alltid hatt. Mamma har samme interesse og derfro er jeg oppvokst med kaniner.
Jag har haft kaniner och intresset för djur hela liver, och kaniner har jag alltid haft. Mamma har samma intressen och därför växte jag upp med kaniner.
 
 
När tog du din första kull, vad var det för kull?
Mitt første kull var ikke helt planlagt, men en tyvparring mellom Volantos Champion Yoshiko Takeshi og Bamse. Ikke en kombinasjon jeg ville ta og jeg ville ikke trodd dem skule bli særlig bra. Men ene ungen i det kullet Zincerellas Clover Royal er kommet seg til elite og tok norsk rekord i lengde iår på hele 270cm. Tre andre i kullet er også middels og vanskelig.
Min första kull var inte riktigt planerad, en tjuvparningskull mellan Volantos Champion Yoshiko Takeshi och Bamse, inte en kombination jag ville ta eller trodde skulle bli bra. Men en unge i kullen, Zincerellas Clover Royal har tagit sig till eliten och tog norskt rekord i längd nu i år på hela 270 cm. Tre andra i kullen är också medelsvår och svår. 
 
 
 
Vad är dina mål med uppfödningen?
Mitt mål for avlen er å få frem store, høyreiste, friske og hoppeglade kaniner. Kaniner med god spenst og mye pågangsmot. Gemyttet til kaninene er også veldig viktig for meg, det er bra at dem har meninger og vilje men ønsker snille kaniner. Jeg tenker godt gjennom før jeg setter kullet, for at det skal bli bra og at ungene kan bli slik jeg ønsker.
Mitt mål med aveln är att få fram stora, långa, friska och glada hoppkaniner. Kaniner med mycket spenst och en hel del mod. Temperamentet är också mycket viktigt för mig, det är bra att de har åsikter och vilja, men vill även få fram fina kaniner. Jag planerar noga innan jag tar kullen, för att aveln ska bli bra och för att ungarna ska bli som jag vill. 
 
 
Hur ser din kaningård ut?
Nå så har jeg en kaninbod med en 6er seksjon (facksbur), hvor hvert bur er 140x70x70cm, en 3er seksjon på 150x90x70cm og 3 innebur på 120x60cm. Ute har jeg flere store utebur som brukes mest om sommeren og har flere inneburer. I hagen står også mange stor garder som kaninene tilbringer mye av dagene ute i.
Nu har jag en kaninbod med en 6-fackare där varje bir är 140x70x70 cm, en 3-fackare där varje bur är 15x90x70 cm och 3 inneburar på 120x60 cm. I trädgården finns också många stora hagar som kaninerna tillbringar stor tid av dagen i. 
 
 
 
Vad får dina kaniner för foder?
Kaninene mine blir foret på Oxbow ungdyrfôr som jeg blander med litt Cuni Complete. Jeg er veldig fornøyd med det foret, kaninene liker det godt og de holder seg fint. Dem har også fri tilgang på godt høy og rent vann hele tiden.
Mina kaniner får Oxbow ungdyrfôr som jag blandar med lite Cuni Complete. Jag är mycket nöjd med dessa foder, kaninerna mår bra och håller hullet normalt. De har också tillgång till bra hö och rent vatten hela tiden. 
 
 
Din framgångsrikaste kull:
Jeg venter et veldig spennende kull mellom Flamencos Champion Lyckostjärna og Sjökullens Great Champion Blåklint snart, så det tror jeg vil bli utrolig bra!
Jag väntar på en mycke spännande kull mellan Flamencos Champion Lyckostjärna och Sjökullens Great Champion Blåklint, och ungarna tror jag kommer bli fantastiska! 
 
 
 
Vad anser du som viktigt inom avel?
Det viktigste er å ha friske og hopeglade kaniner med mye mot.
Det viktigaste är att ha glada och friska kaniner kombinerat med mycket mod.
 
 
Hur planerar du dina kullar?
Jeg planlegger litt utifra hvilke egenskaper jeg selv liker hos en hoppekanin. Jeg bruker god tid på å finne den perfekte hannen til min hunn og planlegger godt slik dem kan bli bra både på og utenfor banen.
Jag planerar lite utifrån vilka egenskaper jag vill ha hos en hoppkanin. Jag tillbringar mycket tid till att hitta den rätta hanen till min hona och planerar väl så att ungarna blir bra både på banan och hemma. 
 
 
Vad tänker du på när dom köper in avelsdjur?
Jeg kjøper egentlig ikke avlsdyr for å avle på. Men kjøper hoppekaniner og har kull på dem om det passer å går.
Jag köper inte in kaniner för att avla. Jag köper in hoppkaniner och tar någon kull när det passar och går. 
 
 
Vad tänker du på när du sparar ungar ur dina egna kullar?
Det er egentlig veldig vanskelig å velge, dem er ofte så herlige alle sammen og skulle helst hatt alle, hihi. Men det er somregel en eller to som skiller seg ut og som blir igjen.
Det är verkligen svårt att välja, dem är oftast så härliga allesammans och jag skulle helst vilja behålla alla, hihi. Men det är som regel med en eller två, de som sticker ut lite extra och som återstår. 
 
 
Hur ska den perfekta kaninen för dig se ut/vara?
Den perfekte kanin for meg har jeg alerede funnet, min kjære Rico! Men det skal være en kanin med mye vilje, mye mot, en som elsker å hoppe og som er snil å god.
Den perfekta kaninen för mig har jag redan hittat, min kära Rico! Men det ska vara en kanin med mycket vilja och mycket mod, en som älskar och hoppa och som är snäll och god. 
 
 
 
Hur skiljer sig kaninhoppningen i Norge från den i Sverige?
Kaninhoppingen er nokså lik i Norge og Sverige, med regler og slikt. Sverige startet jo mange år før og har blitt et stort forbund både i SKHRF og SKAFKH. For bare to år tilbake så ble vi reknet som å ha litt lite utfordrene baner, men i 2011 kom det same reglene som sverige med høyder på hinderene, så nå mener jeg det er veldig likt. Den største forskjellen er vel at i sverige så har dere dannet deres eget riksforbund, noe vi ikke har klart å få til her enda, vi har bare NKHF for mange år tilbake så var det slik at norge og sverige neste sammarbeide, vi i norge reiste nesten like ofte på konkurranser her som over grensa. Så Norge og Sverige er nok de to som er mest like og som har utviklet seg mest Håper på å få dannet ett riksforbund her også slik vi hoppere i Norge kan bli mer slevstendige. Jeg selv importerer litt kaniner fra sverige, da jeg har god kontakt med mange der og som sagt så er hoppeavlen kommet litt lengre Jeg har ikke så mye peiling på hvordan det er i andre land, men vil tro Sverige er størst, så Norge, Danmark, Finland og de andre små etter. Sverige og Norge er nokså like, så Danmark føler jeg har det slik vi hadde for mange år tilbake og som Sverige hadde for enda flere år tilbake. Så hadde jo vert gøy om dem også ble store og bra liksom. Slik jeg har sett på filmer så har dem veldig lave hinder i f.eks elite og dem har mange andre regler som vi ikke har.. Andre land er jo nokså nye i sporten og sikkert enda under utvikling. beklager for litt vanskelig skrevet kanskje.
Kaninhoppning är mycket likt i Norge och Sverige, med regler och sådant. Sverige startade åren före och har nu blivit två stora föreningar, skhrf och skafkh. För bara två år sedan började vi ha lite mer utmanande banor, år 2011 kom Sveriges regler med måttet från översta märlan till översta punkten på stödet. Så nu tycker jag allt är mycket likt. Den största skillnaden är att Sverige har bildat sina egna nationella förbund, vilket inte Norge har lyckats med ännu, vi har bara NKHF. Under många år var det nästan som att Norge och Sverige sammarbetade, vi reste ifrån Norge för att tävla lika ofta som vi tävlade här. Så Norge och Sverige är förmodligen de två länder som är mest lika varandra och som har utvecklats mest. Vi hoppas på att kunna bilda ett nationellt förbund här också så att Norge kan bli mer självständigt. 
Jag importerar också många kaniner ifrån Sverige, jag har många goda kontakter där, och som jag sa så har hoppaveln kommit mycket längre där. 
Jag är inte så insatt i hur det är i andra länder, men Sverige är störst, sen Norge, Danmark och Finlands, sedan finns de även andra väldigt små länder. 
Sverige och Norge är ganska lika, Danmark har det som Norge hade för några år sedan, och det Sverige hade för många år sedan. Vi har gjort narr av dom. Som jag sätt i många filmer så har dom väldigt låga hinder i elit och det finns många andra regler som vi inte har. 
Andra länder är ganska nya med sporten och antaglien mer under utveckling. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback