Uppfödarintervju - Isvinds kaniner

03 Januari 2014, 21:41

Uppfödningens namn: Isvinds kaniner

Uppfödarens namn: Petra Borgström

Uppfödarnummer: N24

Län: Norrbotten

Hemsida: www.isvindskaniner.se

Facebooksida: http://www.facebook.com/pages/Isvinds-kaniner/145909605430017

Ras: Lejonhuvad kanin (viltbrun/viltgrå), Hermelin (viltgrå/lutino shadow)

Antal avelsdjur: För tillfället 7 hanar, 14 honor som beräknas gå i avel under 2014.

 

 
Vad fick dig att börja med kaniner?

Det var en ren slump faktiskt. Var kaninvakt åt min systers djuraffärskanin och blev sugen på en egen. Trillade över två rysstecknade Lejonhonor, varav den ena senare blev mamma till min första kull.

 

När tog du din första kull?

Första kullen föddes 5/1-2010, mellan nämnda rysshona och en blå hane. Hanen (som jag köpte osedd) hade tyvärr en vit klo, och det ledde till att hela kullen fick gå till kel.

 

Varför började du med renrasig uppfödning?

Jag fick upp ögonen för att folk faktiskt ställde ut kaniner, och därifrån var steget ganska kort. Jag har alltid varit intresserad av avel, och är tävlingsmänniska ut i fingerspetsarna.

 

 

Vad är dina mål med uppfödningen?

I stora drag: Att få fram sunda trevliga kaniner som gör bra ifrån sig på utställning. Att förbättra rasen. Sen så har jag små och stora delmål, både övergripande och för varje år.

 

Hur ser din kaningård ut?

Jag har övervägande fackburar som är 120x60x60 cm. Har även en så kallad kärringbox, där färdigutställda honor bor tillsammans när de inte är dräktiga eller har ungar. Upplever att det är positivt för honorna, som får stor yta att röra sig på och sällskap. Bilder finns på hemsidan, både på burar och boxen.

 

 

Vad får dina kaniner för foder?

De får Rabbfor, med lite Renfor inblandat för att sänka proteinhalten. De får även lite grönsaker och gräs såklart. Vi har eget hö, ekologiskt odlat.

 

Ditt bästa utställningsminne:

Det måste vara när min egenuppfödda lejonhona (vit blåögd) blev BIS i Visby 2010. Det var första 95-poängaren jag fött upp, och så gick hon dessutom och blev BIS... Lyckan var total!

 

Din framgångsrikaste kull:

P-kullen f. 2012, 4 överlevande ungar. Pumpkin Pie 3 x 95, Svensk champion och SDK-champion Pajala Sunrise 94,5p kl A Pajero 94,5p kl A Pajson 94,5p kl A.

 

Vad anser du som viktigt i aveln?

Att man har ett mål med det man gör. Att man använder sig av sunda och trevliga djur utan kända anlag för defekter.

 

 

Hur planerar du dina kullar?

Jag brukar utgå från honan. Funderar över vad som är hennes styrkor och svagheter, och sedan väljer jag hane efter det. Parar inte två djur med samma fel om det går att undvika.

 

Vad tänker du på när du köper in avelsdjur?

Lejon är det sällan jag köper in, men där tittar jag mest på linjerna och att kaninen tilltalar mig. Hermelinaveln håller jag på att starta upp så där blir det ju en del köp nu. Prioriterar kropp och typ på dem.

 

Vad tänker du på när du sparar ungar ur dina egna kullar?

Jag brukar spara de bästa och ställa ut dem ett tag. Vissa vet jag att jag kommer sälja senare, när det gäller andra så är det ett beslut som kommer med tiden. Är väldigt kräsen med vad jag sparar, så det brukar inte bli så många kvar i slutänden. När det gäller Lejonen så är en bra man ett absolut måste. Vill helst att de presenterar sig bra, och de får inte ha alltför dålig kropp då jag jobbar på att förbättra den nu. Typen ska vara harmonisk, inte för långa öron eller harliknande kropp tex.

 

 

Hur ska den perfekta kaninen för dig se ut/vara?

Oj... Ett perfekt lejon ska vara lagom stort med en kort och rund kropp, välmusklad. Den ska presentera sig bra och ha en rejäl man. Bra slag i pälsen och lagom stora öron. Hermelinerna ska vara små och vältypade, med korta öron som hålls tätt ihop och rakt upp. De ska presentera sig bra och ha BRA kropp. Kaniner av båda raserna ska vara nyfikna och orädda, inga aggressiva tendenser. De ska dessutom vara bra mödrar.

 

Har du några tips till dom som vill börja med utställningsavel?

Många... Först och främst, vill du ha bra djur så köper du av någon som har bra djur. Det finns inga genvägar. Många köper första bästa kanin av första bästa säljare för att de har bråttom att komma igång, och det blir sällan bra. Rikta in dig på EN ras och gärna en färg i början, och lär dig det du gör i stället för att göra många saker samtidigt. Välj en ras och färg som tilltalar dig, då är det lättare att orka igenom motgångarna, för de kommer. Börja med utställda djur så vet du lite mer vad du får. Allra bäst är det att köpa avelsdjur som är färdiganvända, de bästa ungarna behåller uppfödaren själv för det mesta. Köp hellre ett halvdant djur från en bra kull, än ett bra djur från en halvdan kull. Och viktigast av allt, tappa inte fokus på djuret. Det är av intresse för kaniner vi gör detta, och det ska vara kul!

 

 
 
Tack Petra för du tog dig till att svara på dessa frågor. Lycka till med kaninerna i framtiden, och vi hoppas att du får ett bra kaninår 2014. Glöm inte att kolla in Petras fina hemsida samt gilla hennes facebooksida! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback