Uppfödarintervju - Silverbuskens kaniner

21 December 2013, 21:24
Först och främst vill vi be om ursäkt för att denna intervjun kommer upp en dag senare än vad vi har lovat er läsare. Det är nämligen så att vi hade glömt bort att det var fredag igår, kanske på grund av gläljden över jullovet?
Hur som helst, här kommer en intervju med massvis av spännande läsning!
 
____________________________________________________________________________________________
 
 

 

Uppfödningens namn: Silverbuskens Kaniner

Uppfödarens namn: Linnéa Bergman

Uppfödarnummer: R41

Län: Norrbotten

Hemsida: http://silverbuskens.weebly.com/

Facebook-sida: https://www.facebook.com/silverbuskenskaniner

 

Ras: Dvärgvädur (normal o rexpäls), Sachsengold

Färg/teckning: Svart, viltgrå/castor, rödorange (sachsengold)

Antal avelsdjur: 9 st

 

 

Vad fick dig att börja med kaniner?

Jag har alltid gillat djur och ville ha något större djur än en hamster. När min kusin skaffat en kanin så var det så att jag köpte en i smyg och sen dess har intresset vuxit och idag har jag kring 13 kaniner.

 

När tog du din första kull, vad var det för kull?

Har tagit kullar i några år, men min första kull som överlevt tog jag sommaren -12. Två kullar kom med en dags mellanrum. Dvärgvädur rex och rexbärare i svart och blå, för utställning.

 

Varför började du med renrasig uppfödning?

För att jag tyckte att det verkade roligt och jag gillar när man har ett mål att kunna förbättra någonting hela tiden.

 

               

 

Vad är dina mål med uppfödningen?

Snälla och mysiga familjekaniner, med bra rasprägel som passar till det mesta.

 

Hur ser din kaningård ut?

Jag har mina kaniner inne i min lekstuga där jag har 9 fasta fack. Ute runt altanen till lekstugan har jag 3 st 2-fackare + 2 st en-fackare och 2 st inneburar.

 

      
 

Vad får dina kaniner för foder?

Rabbfor blandat med spannex melassfria lusernpellets (50/50).

 

Ditt bästa utställningsminne:

Svårt att säga, antingen när jag fick 93,5p på en rexpälsad dvärgvädur egenuppfödd i Boden 15/12 -12 eller nu i Boden den 9/11 -13 då jag lyckades få ihop hela 5 st 94,5p varav 3 st på egenuppfödda djur.

 

Din framgångsrikaste kull:

Alla mina kullar är självklart framgångsrika på så sätt att dom har något nytt att ge. Men rent utställningsmässigt är det min J-kull med sachsengold. 4 av 7 ungar har fått 94,5p. Väntar på att en 5:e ska ställas. De andra två kommer inte att ställas.

 

      
 

Vad anser du som viktigt inom avel?

Att avla på friska och sunda djur, veta vad man håller på med och ta ANSVAR för sina handlingar.

 

Hur planerar du dina kullar?

Jag skriver upp mina mål för året och försöker para ihop på så sätt att jag kan nå målen/målet. Jag kollar vad jag ska förbättra och vad som passar ihop.

 

Vad tänker du på när dom köper in avelsdjur?

Att de jag köper in är friska och krya, det är a och o. Sen kommer rasprägel, har kaninen det jag behöver och så självklart temperament.

 

             
 

Vad tänker du på när du sparar ungar ur dina egna kullar?

Samma här så ställer jag frågan, har kaninen vad jag behöver? Har den det så stannar den tillsvidare. Självklart spelar temperament och bandet mellan mig och kaninen roll också.

 

Hur ska den perfekta kaninen för dig se ut/vara?

Att kaninen har en bra rasprägel, glansig och fin päls, livfulla ögon och underbar att hantera på alla sätt och vis, busig och energifull.

 

Har du några tips till dom som vill börja med utställningsavel?

Försök hitta en bra "mentor" som du kan fråga det du behöver fråga och som svarar. Var väldigt noga med valet av avelsdjur. Det är viktigt. Som sagt, var inte rädd för att fråga. Bättre fråga en gång för mycket än en gång för lite, det säger jag alltid till mig själv när jag undrar över något.

 

      

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback