Sonia och kaninerna

10 December 2013, 22:12
Om mig

Jag heter Sonia och är 17 år gammal. Jag bor uppe i Västerbottens inland tillsammans med kaniner, hästar, diverse andra djur och familj. Jag föder upp japantecknade (gul/svarta) dvärgvädurar till utställning och kel främst, men jag hoppar även med dem. 
Förutom att hålla på med kaniner så rider jag, har en egen ponny, läser och bygger saker, främst till kaninerna då.
 
Kaninerna:
Uppfödarnamn: Hissjö's Snow Feelings
Tävlings namn: Hissjö's Snow Feelings (SKAFKH) Snow Feelings (SKHRF)
Smeknamn: Elsa
 
Ras: Dvärgvädur
Kön: Hona
Färg/teckning: Vit rödögd
Född: 20/5 2012
Inriktning: Utställningsavel, hoppning
 
Övrigt: Elsa är den första Hissjö's kanin jag köpt, och hon är en riktig soffpotatis. Hon älskar mat och människor och är alltid snäll, mot allt och alla. Det enda som är oregelbundet med Elsa är hennes hoppteknik. En del dagar flyger hon över och andra dagar förstår hon inte alls hur man tar sig över. 
 
 
Uppfödarnamn: Hissjö's Hot to the Touch
Tävlings namn: Hissjö's Hot to the Touch (SKAFKH) Hot to the Touch (SKHRF)
Smeknamn: Dexter
 
Ras: Dvärgvädur
Kön: Hane 
Färg/teckning: Japantecknad gul/svart
Född: 18/5 2013
Inriktning: Utställningsavel, hoppning
 
Övrigt: Dexter har jag haft sedan i höstas. Han var väldigt snabb på att visa vilken gullig kille han är och han är väldigt social och nyfiken, så som de allra flesta dvärgvädurar är. Han har precis börjat hoppa lite smått och har både fart och hindersök, så han lär bli riktigt fin när han fått mer träning! 
 
 
Uppfödarnamn: Hissjö's Love Like This
Tävlings namn: Hissjö's Love Like This (SKAFKH) Love Like This (SKHRF)
Smeknamn : Ike
 
Ras: Dvärgvädur
Kön: Hane 
Färg/teckning: Japantecknad gul/svart
Född: 1/10 2012
Inriktning: Utställningsavel, hoppning
 
Övrigt: Ike är en väldigt lättsam kanin, han ger allt för alla och är alltid snäll och följsam att ha att göra med. På sin första hopptävling satt han, helt lugn, i gräset och åt ett nedfallet äpple medan okända människor klappade honom. Enda gången han har varit lite egen av sig var när vi precis börjat hoppa, då kunde han säga ifrån om man var ivägen och störde honom. Ju bättre vi blivit som team ju bättre har Ike gått också, nu är vi som handen i handsken han och jag.
 
Uppfödarnamn: Melodys Locke
Tävlings namn: Melodys Locke
Smeknamn : Locke
 
Ras: Lejonhuvad kanin
Kön: Hane (kastrerad)
Färg/teckning: Viltzobel
Född: 8/6 2013
Inriktning: Kel och hoppning
 
Övrigt: Som namnet antyder kommer han från Mathilda och Rebecca. Han är en väldigt snygg kille (och han vet om det) som älskar att spring och busa. Han är en blyg och försiktigt i nya situationer men är i bekanta situationer framåt och nyfiken. Han är den första lejonhuvade kanin jag har haft och han har övertygat mig om att jag varit dum som inte haft någon fluff förut, de är ju bara för härliga!
 
Uppfödarnamn: Hedes Pussilago
Tävlings namn: -
Smeknamn: Disa
 
Ras: Dvärgvädur
Kön: Hona
Färg/teckning: Viltgul 
Född: 30/1 2012
Inriktning: Utställningsavel
 
Övrigt: Disa är en snäll och social tjej av större modell. Älskar mat och uppmärksamhet, klassisk dvärgvädur med andra ord. Har gått i sele några gånger och verkar tycka att det är roligt, ska se om hon får hoppa lite i framtiden hon också.
 
 
Uppfödarnamn: Levai 
Tävlings namn: -
Smeknamn: Levai (uttalas som "Livaj" men v:et går lite mer mot ett "b")
 
Ras: Tysk jättescheck
Kön: Hane
Färg/teckning: Tysk schecktecknad svart
Född: 22/3 2014
Inriktning: Utställning, kel
 
Övrigt: Urmysig kille som är med på det mesta man hittar på med honom. Han är en riktig racerkanin i hagen, med mycket bus i benen. Kom till mig i våras eftersom jag måste ha en tysk jätte på gården, eftersom jag är helt såld i rasen!
 
Uppfödarnamn: Knaftens Annie
Tävlings namn: -
Smeknamn: Annie 
 
Ras: Dvärgvädur
Kön: Hona
Färg/teckning: Viltgul
Född: 31/5 2014
Inriktning: Utställning, avel
 
Övrigt: Snäll, otroligt kelig tjej som gillar att hitta på bus, och gnaga sönder allt hon kan sätta tänderna i. 
 
Uppfödarnamn: Knaftens Reiner
Tävlings namn: -
Smeknamn: Reiner
 
Ras: Dvärgvädur
Kön: Hane
Färg/teckning: Viltgul
Född: 31/5 2014
Inriktning: Utställning, avel
 
Övrigt: Go grabb som är en mästerrymmare, men istället toklätt att fånga. Reiner är lite busig också och liksom pappa Dexter kastar han omkring skålen i buren om man inte sätter fast den ordentligt.
 
Uppfödarnamn: Knaftens Sasha
Tävlings namn: -
Smeknamn: Sasha
 
Ras: Dvärgvädur
Kön: Hona
Färg/teckning: Japantecknad gul/svart
Född: 31/5 2014
Inriktning: Utställning, avel
 
Övrigt: Soffpotatis men med mycket spring i benen, när det passar. Sasha är en riktigt snäll tjej, hon har vid tillfällen blivit utburen från stallet där hon just nu bor stamtidigt som Mimmi (orkar inte gå två gånger) och då har hon suttit och slickat den bärrädda Mimmis panna, fast hon aldrig annat än sett Mimmi förr.
 
Uppfödarnamn: Knaftens Hange (uttalas "Hanji")
Tävlings namn: -
Smeknamn: Hange
 
Ras: Dvärgvädur
Kön: Hona
Färg/teckning: Japantecknad gul/svart
Född: 31/5 2014
Inriktning: Utställning, avel
 
Övrigt: Galnast i kullen, fullt fräs jämt och någon broms har hon inte. Genomsnäll liksom sina syskon men lite mer lättskrämd. Är inte det minsta försiktig runt nya situaioner men hon blir lätt skrämd om man kommer in i kaningården utan att ropa först, medan de andra ser smått förvånade ut.
 
Uppfödarnamn: Knaftens Jean
Tävlings namn: Knaftens Jean (SKAFKH)
Smeknamn: Jean
 
Ras: Dvärgvädur
Kön: Hane
Färg/teckning: Japantecknad gul/svart
Född: 31/5 2014
Inriktning: Hoppning, kel
 
Övrigt: Tanig, feltecknad och långbent, inte någon utställningskanin inte, men icke desto mindre en perfekt sällskaps/hoppkanin! Supergo och hänger alltid på gallret när man kommer (blir ibland orolig om man inte kommer få tandskador så som han skakar nätet om man inte skyndar sig) och förstod hoppningen fort och verkar tycka att det är kul.
 
 
Uppfödarnamn: Forjoy´s Blood Promise
Tävlings namn: Forjoy's Blood Promise
Smeknamn: Rin
 
Ras: Hoppkorsning
Kön: Hane
Färg/teckning: Manteltecknad madagaskar (rödförstärkt)
Född: 13/8 2014
Inriktning: Hoppning, kel
 
Övrigt: Rin är en snäll och gosig grabb med spring i benen och lagom med attityd. Han älskar att bli klappad och gosad med men när selen åker på har han inte tid att kela så mycket längre, då gäller det att springa!
                                                                                                                                                       -Sonia
 

Kommentarer
Postat av: Lina Marie Iréne

Åh vilka goa kaniner. :) verkar som du bryr dig mkt om dina kaniner. :D Ike och Mimma är sötast tycker jag.
Ser att många heter "hissjös" i efternamn (eller vad man säger) , så bor du i hissjö? Det är väl inte inlandet? haha, det är ju nästan i Umeå (storstan) ;) Jag är uppvuxen i Flurkmark och bor nu i Umeå.
Kul med en lokal kaninbloggare, som också hoppar med sina kaniner. Hur mkt har du tävlat i hoppning? Jag är i princip nybörjare.
Jag har en rexhona som är 7 månader, Gertrud, om du kollar min blogg finns ett inlägg (eller kanske flera) om henne. <3
Kanske vi ses på någon tävling framöver. :)

Svar: Tack så mycket! Nej, det är deras uppfödare Linda som bor i hissjö; medlem.spray.se/lindaskaninerJag bor däremot i Lycksele i inlandet :) Har bara startat med mina 3 gånger, men hoppat sedan sommaren 2012, börjar tävla i SKHRF i vår efter att bara ha tävlat i SKAF hittills. Ska kolla in bloggen, hoppas vi ses framöver! :)
/Sonia
bunnyday.blogg.se

2013-12-16 @ 14:47:21
URL: http://linaochlovis.wordpress.com
Postat av: Lina Marie Iréne

OK, låter fint. :) Jag har itne lärt mig skillnaden på SKAF och SKHRF, men jag är iaf medlem i västerbottens kaninhoppare...tror de tillhör SKHRF ;) Lycka till fortsatt med dina kaniner! :)

Svar: SKAF är främst utställning, de har även lite hoppning (Västerbottens KAFKH). SKHRF är bara hoppning, Västerbottens KH är anslutna till dem ja :) Tack så mycket!
bunnyday.blogg.se

2014-01-03 @ 21:15:05
URL: http://linaochlovis.wordpress.com
Postat av: Lina Marie Iréne

OK :) Jag kunde inte få fram lindas hemsida :( kan du skicka mig länken? :)

Svar: Verkar vara någon bugg för tillfället, tyvärr :/
/Sonia
bunnyday.blogg.se

2014-01-03 @ 21:26:39
URL: http://linaochlovis.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback