Kvänum: Bloody well right

14 September 2014, 21:09
Idag var det äntligen dags för kvänumutställningen, men jag må säga att jag var lite besviken.. den var så otroligt liten i jämförelse med vad den brukar vara. Var ju ungefär hälften så få kaniner. Men lite strunt samma, jag var bara där för att hämta hem dvärgharehonan.
 
Bloody well right som hon heter, numera kallas hon för Wega, är en viltgrå manteltecknad dvärgharekorsning på 4 år. Lite speciell tillkomst till världen faktiskt.
Hennes moder, brun zobel, togs med till LU 2010 och tjuvparades där när Rosvallataket rasade. Som många säkert hört talats om tjuvparades många kaniner där, och ett par dog tyvärr. Vad man tror så är Wegas pappa en hermelin i färgen manteltecknad bourgogne, därav Wegas rödaktiga inslag. 
 
Jag köpte dessutom Wega parad, förhoppningsvis. Hon brunstade inte så har gått ihop med hanen sedan idag. Så hon kan alltså föda tidigast den 2 oktober. Så vi får allt hoppas de kommer en fin liten mantel. Hanen är en vit rödögd dvärghare som förhoppningsvis bär på svart. Avelsplanerna är att först få en okej mantel på viltgrå, sedan övergå till svart mantel. 
 
Burinspektion av Wega
 
 
// Mathilda

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback