Uppfödarintervju - Miss Pinky's Hoppkaniner

14 Februari 2014, 22:12
 

Uppfödningens namn: Miss Pinky's Hoppkaniner
Uppfödarens namn: Hendrike "Pinkku" Palm
Reggad inom: Sveriges Kaninhoppares Riksförbund (SKHRF)
Län: Stockholm

Hemsida: http://pinkyskaniner.info.se/ alt.http://www.misspinkys.webs.com/ 
Facebook-sida: https://www.facebook.com/pages/Miss-Pinkys-Hoppkaniner/404821249545158

 

Antal aktiva tävlingskaniner: Alla mina är lärda inom hoppningen och tycker om att hoppa ett hinder eller två. De har med jämna mellanrum haft aktiva karriärer och tävlat. Jag pausar även en del då jag känner att det finns behov för kaninen att mogna eller av andra anledningar inte bör eller kan tävla. Men generellt sätt har jag mellan 6-8 kaniner igång samtidigt.

Vad fick dig att börja med kaniner? 
Kanin har alltid varit ett djur som funnits i min släkt. Däremot har det varit i olika syften. Vad jag vet är att både min pappa och min farfar har fött upp kanin till både sällskap och produktion. Och att det funnits kaniner lite då och då mina storasyskon bodde hemma vill jag också minnas.

 

Sedan dess har vi haft mängder av olika husdjur som marsvin, hamstrar och sköldpaddor. Men när jag var runt 13-14 år, så var det dags för kanin igen. Min lillasyster fick ta över en av våra storebröders familjekanin, då hans barn hade tröttnat. Min pappa var riktigt entusiastisk och tycker att vi skulle försöka satsa på renrasigt och utställning. Så det köptes in en Lilla Tysk Vädur, men det framgick snabbt att det inte var rasen för oss. Istället köptes det in både Belgisk hare och Dvärghare och då var hela familjen fast!

 

Vi avlade lite och började sakta skapa kontakter med andra kaninmänniskor och genom en barndomskompis började jag prova kaninhoppning och 2008 köpte jag min allra första hoppkanin.

 

När tog du din första kull, vad var det för kull? 
Den allra första kullen som jag var involverad i, var egentligen mina grannars. Jag och min lillasyster ägde hanen som blev pappa till kullen. Men precis som många andra var vi helt gröna på det där med avel och visste inte så mycket. Tyvärr resulterade det i flertalet bettfelsungar. Det tog man såklart lärdom av för att kunna förstå och ha bättre tankar kring den framtida aveln.

 

Men den allra första kullen som jag kan säga är min. Alltså född på Miss Pinky's gård, var en viltröd belgisk hare kull som kom att bli en av mina främsta utställningskullar. Flera av ungarna fick riktigt höga poäng och en del nådde till och champion-titel.

 

Varför började du med hoppuppfödning?
Just hoppuppfödning blev rätt naturligt då jag fastnade mer och mer för sporten och att jag tyvärr inte hade möjlighet att köpa in fler avels/tävlingsdjur för att fortsätta min avel inom utställningen.

 

När det blev dags för min första hoppkaninshona, fick jag enormt mycket stöd av både klubbkamrater och hennes uppfödare. Så jag fick en riktigt kanonhane som såg till att kullen blev en av mina allra bästa!

 

När jag såg hur fina ungarna blev i kullen, visste jag att jag hade valt rätt inriktning och nu ca 5 år senare kan jag inte tänka mig annat.

 

Young Java
 

Vad är dina mål med uppfödningen?
Först och främst tycker jag att man som uppfödare ska ha tydliga mål med aveln. Att man har en slags vision om vad man vill få fram. Att alla vill få fram bra hoppkaniner finns det nog ingen som inte kan säga att de vill. Men jag tycker det är viktigt att också komma ihåg att även om du tänkt att tävla med kaninen så gör du inte det mer än ett par dagar i månaden. Kaninen spenderar alltså mestadels av sitt liv hemma hos ägaren. Därför tycker jag att det är viktigt att kaninen temperament ska vara ett sådant att man kan hantera den. Ett djur enligt mig vars ägare är rädd och osäker vid hantering tror jag inte mår speciellt bra.

Sen tror jag också att det är viktigt för dig som uppfödare att du kan stå för din avel. Du ska kunna stå fast vid det du tror på och varför du tog kombinationen. Vilket idag kan vara mycket svårt med olika slags påtryckningar från folk runt omkring.

 

Så mina viktigaste mål med uppfödningen i korta drag är att få fram trevliga individer som fungerar både hemma som kompisar och ute på banorna.

 

Hur ser din kaningård ut?
Mina kaniner bor i en isolerad bod som står ute på tomten. Inne i boden finns det 10 fasta fack som är 0,7 kvm stora och har en höjd 70 cm. Jag har också två boxar som är 1 kvm stora med en höjd på 70 cm.

 

 

 

Varje bur är inredd med en stor sitthylla som gör det möjligt för kaninerna att ligga utsträckta på den, sitta med hela kullar eller stå rätt upp. Matskålar hänger i burdörrarna samt 1-2 vattenautomater beroende på hur mycket kaninerna dricker och årstid. Det finns också en mindre papperstunnel som kaninerna brukar busa runt med.

 

   

Färgtemat i boden är rosa (givetvis) och i princip all inredning har den färgen.

Även om boden är isolerad så är det i princip lika tempererat som utanför den. Det är eftersom jag tävlar med mina kaniner året om och att de vistas i hagar när vädret tillåter. 

Varje kanin har en egen hage på ca 2 kvm som de är ute i så ofta det bara går och det finns även en ljuskälla som gör att kaninerna kan vara ute även på nätterna.

 

Vad får dina kaniner för foder?
Inom foderväg har det provats olika fodersorter ett flertal gånger. Alla foder har haft olika effekter på djuren och varit bra på olika sätt.

 

Just nu äter mina kaniner Kraaft Grov 90. Som egentligen är ett hästfoder men som fungerar minst lika bra till kaniner. Anledningen till att jag har det är för att de har riktigt bra näringsvärden. Nu på vintern brukar jag också ha havre och solrosfrön som komplement till de kaniner som jag tycker är i behov av lite extra fett.

 

När jag har kaninungar brukar jag blanda lite egna blandningar för att kaninungarna dels ska få smaka på så mycket som möjligt men också för att jag är riktigt noga med deras näringsintag. I våras hade jag en bladning på Kraaf Grov 90, Rabbit Royal och Lottie med havre och vetekli.

 

Grönt som morot, broccoli och brysselkål ges för jämnan.

 

Hur aktiverar och tränar du dina kaniner?
När jag inte tävlar brukar mina kaniner få komma ut i hagar. Varje kanin har sin egen hage som är utrustad med lite av varje för att de ska kunna hitta på bus och aktivera både kropp och sinne.

 

I hagar får kaninerna vara så länge väder, tid och vind bestämmer i princip. Försöker ha de ute så ofta som det bara går.

 

Eftersom jag tävlar så pass mycket (ca 2-3 grr i månaden) att hoppträningen inte är något som jag lägger ner tid på hemma. Under vår-/sommarsäsongen anordnar klubben en del träningar och då kan det hända att någon kanin hänger med men som sagt händer det inte så ofta.

 

Däremot lägger jag ner en hel del tid till att träna kaninerna kondition och är ute så ofta jag bara kan med de i sele och koppel.

 

 Miss Pinky's Carribean Pistol
 

Ditt bästa tävlingsminne:
Jag är en riktig tävlingsmänniska oavsett om det handlar om stora tävlingar där pengar är involverade eller till att spela kort med ungarna på fritidsklubben. Jag älskar att vinna och mitt absolut bästa minne från kaninhoppningen är helt klart året 2010 då jag och min kanin Miss Pinky's Twinkling Star, även kallas Kin, vinner Sollentunacupen på Husdjursmässan i Kista. Det är något som jag aldrig kommer att glömma. Det var helt otroligt med fjärilar i magen som gjorde lopar och tårar som sprutade åt höger och vänster.

Men jag älskar också att få sms och meddelanden från nya ägare till mina uppfödningar som berättar hur deras framgångar ter sig. Det är fantastiskt att få höra hur de delar med sig av sina egna upplevelser och höra att de siktar högt med sina älskade vänner.

 

Miss Pinky's Slow Step


Din framgångsrikaste kull:
Oj det här var en svår fråga. Alla mina kullar är framgångsrika och speciella på sina egna sätt. Men om man tänker meritmässigt så är det nog min första hoppkull; Miss Pinky's Lotusblommor-kull. Det är en kull där ungarna har visat upp sig mycket och plockat meriter och certifikat på större evenemang.

 

Men även Miss Pinky's Skräckroman-kull har haft individer som stuckit ut, bland annat Miss Pinky's Don Freak-out som var den första uppfödningen att plocka certifikat.

 

Miss Pinky's Lotusblommor-kull

 

Vad anser du som viktigt inom avel?
Jag tycker generellt att det är viktigt, oavsett vilken typ av avel man riktar in sig på, att först och främst bolla med alla möjliga tankar om vad dina mål med uppfödningen är. Om du har tänkt sälja ungarna, vad har du tänkt tillföra resten av kaninsverige

 

Men också är det mycket viktigt att vara påläst. Hellre fråga en gång för mycket än för lite. Man kan aldrig få nog av kunskap och man lär sig hela tiden. Det finns många uppfödare runt om i landet med flera års erfarenhet. Var inte rädd att rådfråga om t.ex. kombinationer, släktskap, genetik m.m.

 

Jag tycker som sagt att kaninens mentalitet och personlighet är viktiga delar. Men givetvis är kaninens fysiska hälsa också något som spelar roll. Det är varken roligt för människan eller djuret, om djuret har problem.

 

Som uppfödare tycker jag om att skapa en kontakt med mina köpare. Man får lära sig mycket om både personen, hur kaninen ska få leva men också att känna en trygghet i nästa generation som ska ta över sporten när man själv inte längre är verksam.

 

Miss Pinky's Pandoras Hemlighet
 

Hur planerar du dina kullar?
Det finns många faktorer som jag har i åtanke när jag lägger upp mina kullar. Det primära är att ge kaninen de rätta fysiska förutsättningarna till ett långt och hälsosamt liv. Då gör jag efterforskningar på släktskapet mellan föräldradjuren och ser efter om det finns kända bakomliggande defekter som t.ex. bettfel men det är också viktigt för mig att se till att kaninen får lika bra förutsättningar vad gällande mentaliteten. Att avla på föräldradjur som har eller har tendens till aggressivitet är inte heller något som jag vill avla på.

Meriter kan till viss del spela roll, men det är absolut inte något som har en avgörande faktor. Men det är klart att om det finns intresse på en specifik kombination efter två meriterade föräldrar tittar jag givetvis närmare på detta för att se om det är något jag själv skulle kunna tänka mig att ha.

Jag tänker mycket på om det är något som intresserar mig och som jag skulle kunna tänka mig att själv använda mig av i mitt tävlande och framtida avel. Så även om jag har specifika mål som jag använder mig av när jag avlar så är magkänsla något som jag litar till 100% på!

Att åka på tävling med sin kanin och plocka en mängd pinnar och resultat är bland det bästa jag vet och som uppfödare finns inget roligare än att få höra hur duktiga kaninerna är sina nya ägare. Men man tävlar inte lika ofta som kaninen är hemma och därför lägger jag stor vikt på att få fram kaniner som först och främst ska fungera som kompisar i hemmet.

 

 Miss Pinky's Crystal Blaze

Vad tänker du på när du köper in hoppkaniner?
Nu är det inte ofta jag köper in kaniner, eftersom jag hellre sparar ungar från mina egna kullar. Men när jag väl köper in ett nytt djur brukar jag tänka på vad målet är; Är det ett nytt avelsdjur eller en blivande hoppstjärna?

 

Utifrån dessa tankar letar jag mig fram och oftast blir det att jag tar ungar från uppfödningar där jag känner personen väl eller har samarbete med. Jag gillar att veta vad jag får och att få möjligheten till att träffa ungarna en eller flera gånger innan man bestämmer sig eller köper den, är guld värt!

 

Vad tänker du på när du sparar ungar ur dina egna kullar?
Mentaliteten helt klart och sen vad den ungen kan tillföra mig och min avel.

 

Miss Pinky's Don Freak-out
 

Hur ska den perfekta kaninen för dig se ut/vara?
Oj det var en riktigt svår fråga som jag flera gånger har fått flera svar på. Men generellt är jag ju riktigt förtjust i hararna. Skulle jag få en hare i utseende med en vädurs huvud, tror jag det skulle vara en hitt! Hararna brukar nämligen ha en tendens att vara envisare än vädurarna och även om jag tycker om att jobba med mina kaniner så underlättar samarbetsviljan hos kaninen enormt.

 

Har du några tips till dom som vill börja med hoppavel?
Tycker att man ska fundera lite kring vad man tänker och tycker om avel generellt sätt. Sen sätta sig ner och fundera på vad man skulle vilja ha för målsättning och fundera igenom alla tänkbara scenarion. Vad händer om du inte får ungarna sålda, det blir för många ungar osv.

 

Men också är det mycket viktigt att vara påläst. Hellre fråga en gång för mycket än för lite. Man kan aldrig få nog av kunskap och man lär sig hela tiden. Det finns många uppfödare runt om i landet med flera års erfarenhet. Var inte rädd att rådfråga om t.ex. kombinationer, släktskap, genetik m.m.

 

Queen Apailana of Naboo by Ego

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback