Uppfödarintervju - Snowflake's kaniner

13 December 2013, 22:32

Uppfödningens namn: Snowflake's Kaniner

Uppfödarens namn: Malin Hultman

Uppfödarnummer: S61

Län: Skåne

Hemsida: www.snowflakeskaniner.weebly.com

Facebook-sida: https://www.facebook.com/pages/Snowflakes-Kaniner/190399504383340

 

Ras: Dvärgvädur och hoppkorsningar

Färg/teckning: På mina raskaniner satsar jag främst på vit rödögd men förhoppningsvis fler färger senare.

Antal avelsdjur: Just nu ligger uppfödningen på is pga. platsbrist och har bara kvar min hane.

 

 

Vad fick dig att börja med kaniner?

Jag började med kaniner när jag var 8½, minns inte riktigt vad det var som fick mig att vilja ha just kanin. Men det blev en kanin efter mycket tjat på min mamma och där var jag fast!

 

När tog du din första kull, vad var det för kull?

Min första kull föddes den 6 Februari 2009. Det var en kull mellan min hona Stella som var Lejonhuvad kanin/dvärgvädur och min kompis hane Stampe som var en dvärgvädur.

 

Varför började du med renrasig uppfödning?

Jag hade haft blandraskullar fram tills den dagen jag bestämde mig för att börja satsa på vit blåögda rexpälsade dvärgvädurar. Men tyvärr var där mycket skit i de leden och att min hane visade sig vara otroligt aggressiv. Letade sedan runt lite hos några uppfödare och hittade min första renrasiga kanin, en vit rödögd dvärgvädurs hane. Otroligt mysig men tyvärr fick han inte gå i avel. Men jag fastnade för deras otroligt fina utseende och underbara psyke att jag började leta efter en hona och hittade även en hane efter mycket letande som jag hämtade i Danmark i början på 2013.

 

 

Vad är dina mål med uppfödningen?

Mina mål är att få fram fler vit rödögda dvärgvädurar som är rastypiska och kan knipa fler bra platser inom utställningsvärlden. Och inom hoppningen hoppas jag kunna få fram fler duktiga hoppare.

 

Hur ser din kaningård ut?

Just nu har vi bara en 3-fackare för mina 3 pojkar som bor hemma och även hage som dem får komma ut i.

 

 

Vad får dina kaniner för foder?

Jag ger Svenska foders kanin och marsvin med lite andra små örter samt morotspellets i. Vilket har gett en bra effekt på mina kaniners pälsar!

 

Ditt bästa utställningsminne:

Bästa minnet är svårt. Då jag är glad över de gånger min hane fått sina 3st 95or. Även då ungar efter honom fick 94 och 94,5!

 

 

Din framgångsrikaste kull:

Min framgångsrikaste kull hitintills var nog min blandras kull som var menat för hoppning. Vad jag vet idag hoppar båda honorna och ena hanen. Honan som jag har kvar men som bor hos min bästa vän på foder har verkligen visat framfötterna inom hoppningen och har kapaciteten jag var ute efter i den parningen.

 

Vad anser du som viktigt inom avel?

Veta leden på ens kanin och inte avla på sjuka eller defekta djur.

 

Hur planerar du dina kullar?

Jag planerar mina kullar ut efter tid samt vilka egenskaper jag skulle vilja ha fram i kullen.

 

Vad tänker du på när dom köper in avelsdjur?

När jag ska köpa in avels djur tänker jag mest på stammarna då jag inte vill ha in de stammar jag vet lämnar defekter. Sen ska även kaninen ha det jag är ute efter.

 

Vad tänker du på när du sparar ungar ur dina egna kullar?

Jag sparar en unge ut ifrån det jag söker genom en viss parning. Inom utställning är det mycket om hur rastypisk den är. Ligger öronen som de ska? Är kroppen så rund som jag vill ha den? Har öronen rätt längd? Ser jag även att en unge är lovande för det ändamålet får även denne stanna.

 

Hur ska den perfekta kaninen för dig se ut/vara?

En vit rödögd kanin som är antingen blå eller madagaskar som bär på den andra anlaget. Och gärna samma utseende som Pingu.

 

 

Har du några tips till dom som vill börja med utställningsavel?

Hitta en bra uppfödare och skaffa sedan ett färdigt avelspar som är stamboksförda. För att inte skaffa en kaninunge som sedan inte visar sig vara det man är ute efter.

 

--------------------

 

Tack Malin för du tog dig till att svara på dessa frågor. Lycka till med kaninerna i framtiden, och vi hoppas att du snart får plats för att fortsätta med din uppfödning!

Glöm inte att kolla in Malin's fina hemsida samt gilla hennes facebook-sida! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback