Uppfödarintervju - Stengårdens kaniner

01 Februari 2014, 19:23

Uppfödningens namn: Stengårdens Kaniner 
Uppfödarens namn: Annika Helgesson 
Uppfödarnummer: P57 
Län: Skåne 
Hemsida: www.stengardens.weebly.com 
Facebook-sida: Stengårdens Kaniner

Ras: Sachsengold 
Färg/teckning: Rödorange 
Antal avelsdjur: För tillfället bara 6st

 

Vad fick dig att börja med kaniner? 
Jag har haft kaniner i hela mitt liv, så det kan jag tyvärr inte svara på då jag inte minns. Men intresset har fortsatt för jag tycker det är en väldigt rolig och lärorik hobby som skänkt mig mycket gott.

Vad fick dig att börja med utställnings avel? 
För att vara ärlig vet jag inte det heller, men jag ställde ut första gången 2011. Hon var en viltgrå dvärgvädur importerad från Danmark som jag köpte av en uppfödare som skulle lägga ner och såg att hon hade stamtavla så då sökte jag väl mig till en utställning för att prova. Och det var kul! Sedan fortsatte det med andra kaniner med stamtavla, och nu när jag hittat "min" ras, som jag verkligen trivs med så har jag ställt ut mina egenuppfödda för första gången!

När tog du din första kull, vad var det för kull? 
Det var så längesen, det var mamma som hade hand om kaninerna mest på den tiden, men den första kullen jag minns var efter två "bondkaniner" som vi kallade dem, blandraser alltså.

Ditt bästa minne från en utställning?

När jag fick 95p på min egenuppfödda hona i klass A och 95p på en egenuppfödd M-grupp på samma dag! Då kom det tårar kan jag säga. 
Hur kom du i kontakt med rasen?: Jag hade sneglat på dem ganska länge faktiskt, men jag vågade mig väl inte riktigt lämna ifrån mig dvärgvädurarna och Rexarna riktigt. Jag skulle egentligen köpa en dvärgvädur när jag istället fick veta att samma uppfödare skulle sälja ett avelspar av sina sachsar, jag köpte dem och dvärgväduren.

 

Något speciellt med rasen du fastnade för?

Färgen och även utseendet, för mig är det så en kanin ser ut, trots att jag har haft vädurar i flera storlekar så har ändå kaniner med ståöron känts en gnutta more real för mig.

Vad är dina mål med uppfödningen?

Att få fram trevliga, rastypiska individer med en mörk och härligt intensiv färg. Det är mycket som ska passa för att en kanin ska vara bra i mina ögon, men eftersom jag inte bara föder upp för att ställa, utan även säljer till kel så är temperamentet den största faktorn jag tittar på när jag väljer ut avelsmaterial. En riktigt snygg kanin kan strykas från avelsprogrammet om den inte är trygg och snäll. 

Hur ser din kaningård ut? 

Kaningården består av en 6-fackare och en 4-fackare och fler ska byggas.

 
 


Vad får dina kaniner för foder?

De får Rabbfor. Det krävs så lite pellets till mina att det knappt är lönt med det Hö jag har, men jag kan inte ta bort det helt.

varför använder du just det fodret?

Det är vad jag kan få tag på lättast utan att behöva beställa hem och vad som matchar höet bäst.

Vad anser du som viktigt inom avel?

Temperament och ett mål! Att ta kullar för att det är sött kan väl vara okej en gång, men att ta flera "meningslösa" kullar varje år känns inte okej för mig.

Hur planerar du dina kullar?

Genom att matcha så att den ena partens brister vägs upp med den andras färdigheter, exempelvis kroppar.

Vad tänker du på när dom köper in avelsdjur?

Från sunda föräldrar med bra poäng och jag köper helst bara från någon jag redan litar på.

 

Vad tänker du på när du sparar ungar ur dina egna kullar?

Färg, kropp, rastyphet och framförallt temperament och personlighet.

Hur ska den perfekta kaninen för dig se ut/vara?

Svårt att förklara, men en gosig kropp, grovt huvud, intensiv färg och med ett fint humör.

Har du några tips till dom som vill börja föda upp till utställning?

Be om hjälp när du behöver det, försök hitta en mentor som hjälper dig, kanske en som har samma ras som du valt. Jag hade inte det från början och jag har fått lära mig den tuffa vägen utan stöd, så en eller flera hjälpande händer är guld värt! Jag är riktigt glad att jag hittat riktigt härligt folk som hjälper mig när jag själv inte kan!


Kommentarer
Postat av: Klara

Vilken härlig färg det var på kaninerna!

Svar: Visst är det, helt underbar färg :)
bunnyday.blogg.se

2014-02-01 @ 19:47:40
URL: http://www.klundstrom.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback