Svar på kommentarer + burstädning

20 April 2014, 23:10
Fick en kommentar som jag tänkte besvara i ett inlägg eftersom flera personer kanske funderar över samma sak.
 
Från: Anonym
Hej Amanda!
Jo jag undrar varför du tar flera kullar samtidigt? Det är helt ditt val och jag menar absolut inget illa utan ja, varför inte bara ta typ en kull och få dom jätte tama och lägga all tid på dom? Detta är bara en liten fundering, jag är absolut ingen expert om kaninavel så därför undrar jag.
Ha det bra ! :)
 
Svar: Hej! Tack för din fråga och jag ska försöka svara så bra som möjligt.
Först och främst så lägger jag lika mycket tid på alla mina kullar, det kvittar om det är en kull eller tre kullar. Alla kaninungar och mödrarna får lika mycket uppmärksamhet, att få dem tama är inte heller några problem. De hanteras dagligen ifrån tidig ålder av mig och mina syskon, eftersom vi bor på gård så är det mycket rörelser och ljud. Så de vänjer sig vid det och blir inte alls rädda när man kommer. Ingen kaninunge som jag har sålt har varit rädd eller ohanterlig, utan alla har varit mysiga små hårbollar.
Sedan så avlar jag ganska aktivt inom utställning och målet är att få fram rastypiska ungar och det är inte alltid att det blir något att spara i en kull.
En annan anledning är att om man har flera honor samtidigt och något händer med en av mödrarna eller deras ungar medan ungarna ännu är små och ligger i boet, då kan man lägga över ungar till en annan hona. Även om en hona får en jättestor kull och en annan en väldigt liten så kan man lägga över några ungar till den som inte fick så många, då blir den honan som fick en jättestor kull inte lika sliten av att föda upp många ungar.
Jag påstår inte heller att jag är någon expert på kaninavel, jag kan det nödvändiga och lite till, men det går alltid att lära sig något nytt. Men detta är vad jag gör och lägger ner mycket tid på alla mina kullar.
Värre tycker jag att det är med uppfödare som kanske tar tjugo kullar samtidigt och den enda kontakten ungarna får med människor är vid fodring och burstädning.
Men jag hanterar och myser med alla mina ungar, de är alla så tama och sociala att de hänger på gallret när man kommer och vill alla komma fram samtidigt. Det händer lätt att de trillar ur buren eftersom de är så sociala och vill gosa.
 
Hoppas att du fått svar på dina funderingar!
/Amanda
 
---------------------------
 
Idag var det burstädning hos kaninerna som stod på schemat, städade alla uteburarna och undertiden fick kaninerna vara ute i hagarna. Imorgon ska jag städa åt Kajsa och Madicken som bor i varsin innebur i den före detta mjölkkammaren och åt Selma som också sitter i en innebur, fast i den tomma ladugården.
Det hyfsat fort att städa alla burarna, men tiden blev dock lite utdragen eftersom grannarna kom på kaningårdsbesök igen, de åker nämligen hem imorgon till Stockholm.
Så kaninerna matades med maskrosblad och blev klappade, vilket uppskattades av barnen och kaninerna. Alltid kul när folk vill komma förbi och titta, även om man är mitt uppe i burstädningen.
 
Selma som då sitter i karantän fick vara ute nästan hela dagen, hennes tillfälliga bur är så liten och jag vill ge henne möjlighet att röra på sig. Givetvis hade hon vatten, skugga och hö i hagen!
 
Selma
 
Tardis
 
Hermione Granger
 
Chell
 
Vissla
 
Rocky
 
- Amanda

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tack så mycket för ditt svar! Jag fick svar på alla mina funderingar och nu när du säger det är det (för din del) smart att ta tex. Två kullar så man kan lägga över ungar, som du sa :)
Ha det så bra:)

2014-04-22 @ 20:07:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback