Uppfödarintervju - Broby Kanin

22 November 2013, 21:18

 

 

 

Uppfödningens namn: Broby Kanin
Uppfödarens namn: Emma Kaufeldt 
Uppfödarnummer: S73
Län: Örebro
Hemsida:
www.brobykanin.se
Facebook-sida: https://www.facebook.com/Brobykanin


Ras: Dvärgvädur
Färg/teckning: Viltgul & Viltgul manteltecknat
Antal avelsdjur: 8st (några på tillväxt)


Vad fick dig att börja med kaniner?
Jag är en riktig djurnörd och tjatade till mig att få ta över en kaninhona av en kompis för många, många år sen. Sen henne har kanineriet bara rullat på men då bara med kelkaniner som jag hoppade lite med och tagit någon kull. När jag sen gick på naturbruksgymnasium fortsatte mitt intresse att växa och jag pysslade mycket med skolans kaniner när de skulle ha kullar osv.

När tog du din första kull, vad var det för kull?
Min första kull var en kelkull 2001 om jag inte minns fel. Det var min blandrashona som fick bebisar med min kompis dvärgvädurshane.

Varför började du med renrasig uppfödning?
Jag tyckte det verkade spännande att vara med att få rastypiska och fina kaniner. Hade en otrolig tur som fastnade för viltgula dvärgvädurar då jag fått otroligt mycket stöd och hjälp av de få uppfödare som finns inom vår färg. Något jag är så himla glad över! Vi är ett kanongäng som stöttar och peppar varandra i vått och torrt. Något som jag kan tycka är rätt sällsynt i kaninavelsvärlden tyvärr.

Vad är dina mål med uppfödningen?
Mitt mål är ju såklart att få fram fina kaniner som kan föra färgen och rasen framåt. Men mitt första personliga mål är att få fram en egenuppfödd 95:a Ett annat mål och riktlinje jag har är att inte ha fler kaniner än jag klarar av att ge en så berikande tillvaro som möjligt där kaniner får komma ut och röra på sig så gott som varje dag vid bra väder.


Hur ser din kaningård ut?
Mina kaniner bor inne i en ljus bod i fackburar där de ser eller har nätkontakt med andra kaniner. Till nästa vinter ska alla stamboksförda avelshonor få gå i storbox är tanken. Ute har jag rasthagar av olika storlekar där kaninerna får sträcka på benen och beta gräs. Just nu har jag plats för 13 kaniner men planen är att få in några fler burar.

Vad får dina kaniner för foder?
De äter till största del ett ekologiskt hö och grenar, sen får de pellets av märket rabbfor. På lördagar får de någon munsbit som morot eller knäckebröd.


Ditt bästa utställningsminne 
Jag har inte hunnit iväg på så många utställningar ännu men än så länge är det alla fina människor jag mött och alla tips jag fått som är mina bästa minnen.

Din framgångsrikaste kull
Inte hunnit ställa dem än, ska ställa de första egenuppfödda nu i december.


Vad anser du som viktigt inom avel?
Att man hjälper varandra och är ärlig när det kommer till defekter och härstamning. Att man planerar sin avel och tar in nytt blod med jämna mellanrum samt ser till att kaninerna har ett värdigt liv!

Hur planerar du dina kullar?
Jag sitter ned och tittar om föräldrarna är nära släkt vilket är ett litet dilemma då de flesta viltgula kommer från samma djur. Börjar blir bättre spridning nu. Sen kollar jag vilka starka/svaga sidor djuren har och försöker kombinera dem på ett bra sätt. Jag fokuserar kanske på att få till en bättre kropp på den ena kullen och bra öron & färg på den andra för att sen kunna korsa nästa generation med varandra sen. Svårt att få allt i ett såhär i början. 

Vad tänker du på när du köper in avelsdjur?
Jag köper helst in vuxna utställda djur där jag kan se hur kaninen ser ut. Genom att köpa ungdjur vet du ju aldrig vad det blir av den och det tar ännu ett år innan den är färdig att eventuellt att avla på.

Vad tänker du på när du sparar ungar ur dina egna kullar?
Fokuserar främst på kropp & färg just nu. Att kaninungen i fråga har en rund & parallell kropp och en rundad skalle, med bra vinkel på ben samt inte visar för mycket tendens till att vara sotad. Såklart måste öronen också vara bra.

Hur ska den perfekta kaninen för dig se ut/vara?
Ljus viltgul, rund och go med hästskoformande öron och vara en gosig och nyfiken individ.


Har du några tips till dom som vill börja med utställningsavel?
Ta hjälp av en engagerad och generös uppfödare som hjälper dig på rätt köl med bra avelsdjur och rätt tänk från början.

 
 

 

Till sista vill vi på bunnyday tacka Emma för att hon tog sig tid att svara på våra frågor. Glöm nu inte att gå in på Emma's hemsida samt gilla hennes facebook-sida. 
Nästa fredag kommer en ny intervju med massvis av spännande läsning, den vill ni väll inte missa?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback